Att vara eller inte vara veg(etari)an?

18 Maj 2015
Att vara eller inte vara veg(etari)an?

Förra veckan blev en av våra kunder upprörda över att vi hade publicerat ett recept med räkor. Min första reaktion var att bli ledsen, känna mig otillräcklig och dum.

Länge har vi varit väldigt tveksamma till hur vi skulle göra - ska vi bara ha vegetariska recept eller inte? Vår kundgrupp är väldigt vid och vi har både vegetarianer, veganer och allätare. Hittills har alla recept som vi lagt ut varit vegetariska och även om inte alla har varit veganska går det oftast att enkelt göra om receptet så det passar ens egna önskemål.

Men efterfrågan på olika sorters enkla maträtter har varit stor, liksom enkla brödrecept. Så i ett försök till att kunna hjälpa alla våra kunder att dra nytta av våra recept så bestämde vi oss för att ibland ge ut recept som även våra allätande kunder skulle kunna ha nytta av, men som lätt går att anpassa till en vegetarisk eller vegansk kosthållning.

Det här med att leva vegetariskt eller inte är ett mycket känsligt ämne som jag helst undviker. I mitt hjärta önskar jag verkligen att alla kunde och ville leva helt i harmoni med djuren och leva uteslutande av det som växterna ger. Men så är inte verkligheten idag!

Det finns många etiska och beundransvärda skäl till att man väljer att äta vegetariskt eller bör överväga att göra det. Om det är därför du har anammat en vegetarisk eller vegansk livsstil bör du ha all credit och beröm. Är du allätare är det ändå viktigt att du sätter dig in i hur djur behandlas innan de hamnar på tallriken.

Just join the party

Men hur du än väljer att handla är helt upp till dig själv! Jag tänker förtydliga det en gång till. Att vara vegetarian, vegan eller allätare är ett personligt beslut som bara du kan fatta! Och när du har bestämt dig för det ena eller det andra, respektera då andra för det val de har gjort - precis som du vill bli respekterad för ditt beslut.

Dessutom, väljer du att leva en livsstil som är helt i harmoni med djuren handlar det om mer än bara det som förs in genom munnen. Det handlar om vad du sköljer ner i avloppen, schampo, tvål o.s.v. (som påverkar fiskarna i havet). Det kan även vara så att man måste se över vad man använder för mediciner, smink och att endast köpa ekologiska varor (då besprutningar påverkar även djurlivet negativt). Ärligt talat, ska man gå riktigt långt handlar det till och med om man har wifi och dect- eller mobiltelefoner hemma. (Jag rekommenderar varmt dokumentären "Resonance - beings of frequency" som handlar bl.a. om hur bin påverkas av vår trådlösa kommunikation).

Så att bestämma sig för en viss livsstil är något man måste noggrant begrunda och fundera över då det är mycket att tänka på. Det viktigaste är att DU fattar ett medvetet val och kan ha gott samvete när du går och lägger dig för att du har gjort ditt bästa för din familj, din hälsa, djuren och vår miljö.

Nu tänker jag inte språka mer om det. Däremot tänker jag ta upp hälsoaspekterna till att välja en vegetarisk eller allätande livsstil. För som ni vet är det HÄLSA vi jobbar med! Det vi vill göra är att inspirera och motivera alla till en hälsosam livsstil- med eller utan kött.

Vilka hälsoskäl finns det till att välja det ena eller det andra?

En avgörande faktor i en persons beslut att leva vegetariskt eller inte är hur hälsan påverkas. Vi är alla unika och vissa har helt enkelt lättare att leva om de äter kött, och en del mår bättre av att inte äta kött. Det kan bero på konstitution, blodgrupp, kultur, ursprung, maghälsa, stressnivå (hur dina binjurar mår) o.s.v.

Vissa bestämmer sig för att äta mer åt det protein- och fettrika hållet kanske för att de har problem med blodsockerbalans eller kommer från en beroendebakgrund. Eller så dras man åt high-carb kanske för att man har någon sorts inflammatorisk sjukdom. Eller så mår man bäst av en mer medelhavsinspirerad diet. Beroende på vilket utgångsläge man är i så kan matvalen bli olika, alltifrån Raw Food till LCHF.

Vad behöver du som är allätare tänka på?

Äter du mycket animaliska proteiner så kan det vara viktigt att tänka efter om du behöver extra enzymer och / eller saltsyra för att kunna spjälka proteinerna.

Vad behöver du som vegetarian tänka på?

Äter du enbart vegetabiliska proteiner är det mycket viktigt att tänka på att en del källor (nämner vilka längre ner) har en förmåga att hämma upptaget av järn och C-vitamin. Dessutom är det viktigt att tänka efter om du får i dig tillräckligt med B-vitamin, rätta fetter och aminosyror. Aminosyror är oerhört viktigt för att vi ska kunna fungera ordentligt och då många av dem är essentiella bör du se till att äta mycket av vegetabilier som innehåller alla sådana, exempelvis bovete. Annars är tillskott som proteinpulver med extra aminosyror viktiga att tillsätta, samt tillskott av järn, c-vitamin, b-vitamin och omega3.

Så hur bör vi alla äta?

Vare sig du är vegetarian, vegan eller omnivor (allätare) bör grunden vara allt från växtriket, med mycket grönt, grönsaker, frukter, bär, nötter och rotfrukter.

Spannmål, baljväxter och/eller kött, fisk eller fågel bör vara tillbehör som väljs till.

Du kommer även märka att du kommer må mycket bättre utan processad mat som hel- eller halvfabrikat, socker, tillsatser och förädlad mat som vete, korn och råg. Många märker även en stor hälsoförbättring med att utesluta komjölk.

Så som allätare eller vegetarian kan det vara bra att se över hur mycket mat innehållande vete, korn och råg du äter. Det kan nämligen hämma näringsupptag och belasta kroppen mycket.

breadandstuff bz

Hur noggrann är jag med att blötlägga och förvälla böner, linser och andra baljväxter? Är du inte noggrann med det kan även näringsupptaget hämmas på grund av den elaka fytinsyran.

förblötläggning av bönor

Äter jag mycket processad mat som tofu, pasta, sojabiffar eller quorn? Är du vegetarian – ersätt med fermenterad soja som är lättare för kroppen att hantera t.ex. miso eller tempeh och välj oprocessad mat så långt som möjligt. Gör egna linsbiffar, hummus, grodda - ja endast fantasin sätter gränserna.

Är du allätare kanske du inte alltid tänker på all processad mat du faktiskt får i dig i form av skinka, salami (andra smörgåspålägg), bröd, pasta, färdigmarinerat kött o.s.v?

På tal om det, och det här gäller alla, så finns det fantastiska alternativ till vanliga animaliska produkter, som är väl värt att prova. Till exempel kan man göra vegansk ost, yoghurt och cheesecake med cashewnötter, något vi ofta gör här hemma.

Men om du är köttätare: Tänk på att i första hand köpa kött från lokala gårdar som behandlar sina djur med omsorg, där de har fått gå fritt och beta gräs eller annan ekologisk mat, där djuren inte har fått transporteras långa hemska sträckor, i trängsel, stress och ångest, fullproppade med antibiotika. Kolla runt i grannskapet, du kanske blir förvånad hur många lokala bönder det finns med rätt tänkesätt inte långt ifrån dig – stötta dem!

Detsamma gäller fisk. Det är dyrare förstås när man inte vill köpa massfångad eller odlad fisk – men helt klart värt det! Välj fisk som inte har fiskats i farliga områden, fisk som inte är utrotningshotad eller innehåller dioxiner, pcb eller liknande gifter. För mer information om det... Google is your friend.

Hur man än väljer att äta så kom ihåg att variation är mycket viktigt! Att inte tjata ut kroppen med samma saker. Naturen är så rik med allt vad den har att erbjuda – utnyttja det!

Hur tänker vi göra med recepten i fortsättningsvis?

Vi tänker fortsätta att respektera allas synsätt och levnadsval. Majoriteten, kanske till och med 90 % av recepten vi kommer att lägga ut kommer att vara vegetariska och den som vill ha något animaliskt till kan enkelt lägga till det. Men! Det kommer komma läggas ut omnivorerecept också. Vår önskan är dock att de som väljer att laga den maten väljer kött eller fisk av högsta kvalité och medvetenhet.

Vi alla har ett oerhört viktigt val, att välja det bästa! Hur väljer du? Berätta gärna här nedanför.
Nu över till dig: Vi vill så gärna veta vem du är och hur vi kan göra för att tjäna dig bättre. Hur äter du? Vilka typer av recept är du intresserade av? Berätta gärna i kommentarerna nedanför.

Önskar er all hälsa

Amanda 

Dela artikel:

Amanda Majava

Kontakt

  • Organisationsnr: 559404-7580

  • Runslingan 20 D • 224 77 Lund

  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Vi svarar inom 48 h

Mer hos Må Bra Naturligt

Missa ingenting & få 10% rabatt!

Få 10% rabatt på ditt nästa köp när du börjar prenumerera på våra nyhetsbrev! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.


Fri frakt över 500

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Webbsida av Joomlaproffs.se