5 sätt att gå upp i vikt och nå din idealvikt

09 feb 2016
5 sätt att gå upp i vikt och nå din idealvikt

Vi har pratat en hel del om dieter och kosthållning av olika slag på bloggen på sistone. Hoppas du inte är allt för trött på ämnet för idag kommer vi ta upp ännu en synvinkel.

De flesta kanske tänker på att gå ner i vikt när de hör "dieter" men faktum är att det är många som kämpar med att försöka gå upp i vikt. Det talas inte lika mycket om det, men det kan vara ett minst lika stort bekymmer.

Att väga för lite...

Kan verka som ett lyxproblem för många men kan vara en plåga för de som lider av det. Att väga för lite kan även leda till olika följdsjukdomar om man inte gör något åt det.

Det kan leda till att man får hormonella problem, uteblivande ägglossning och mens, och därmed kan man få svårigheter att få barn.

Det kan kännas som att hjärnan inte alls fungerar. Man lever i en dimma eller kan inte tänka klart. Man kanske tappar hår och får sämre naglar.

Nedsatt immunförsvar och att man har lättare för att drabbas av infektioner är också vanligt om man är underviktig. Dessutom kan man få benskörhet lättare.

underviktig

Vad är orsaken till undervikt?

Gener

Vi har olika läggning beroende på våra gener. Vissa blir muskulösa bara de rör en skivstång och vissa får kämpa hår och länge för att musklerna ska börja synas. Andra (som jag) verkar gå upp i vikt bara jag ser någon annan äta godis, känns det som och andra (som min man) kan äta så orättvist mycket utan att det syns utanpå ett enda dugg.

Stress

Stress är en vanlig orsak till att man gått ner för mycket i vikt, både fysisk stress men också många gånger mental stress av oro, bekymmer, ältande och ångest.

Underliggande sjukdomar

Det kan även ha att göra med underliggande sjukdomar eller på grund av mediciner som du äter. Så det är bäst att kolla upp det så fort du kan.

Ätstörning

Ätstörningar kan vara en allvarlig faktor till att man går ner mycket i vikt. Det kan även vara en orsak till varför man inte lyckas gå upp i vikt om man i många år har levt med ätstörningar. I den här artikeln berör vi inte ätstörningar något närmare, men vi vill uppmuntra dig som just nu kämpar med det att söka professionell hjälp så fort som möjligt. Många som kommit ut ur en ätstörning kan fortfarande finna stor nytta av förslagen som kommer här.

Näringsbrist

När kroppen inte är i balans och inte får rätt näring så slutar kroppen att optimalt ta hand om en del naturliga funktioner för att kunna fokusera på de mest allvarliga tingen, det är det som bl.a. kan synas i att man tappar hår, får sämre kvalité på naglar och så vidare.

Det är inte ovanligt att jag stöter på människor som försöker att gå upp i vikt som säger att de prövat allt och de äter :"JÄTTEMYCKET!" Då frågar jag vad är det du äter mycket av och får en beskrivning på antalet mackor till frukost och chokladbarsen till mellanmål och om pastasalladen till lunch och middag. En viss generalisering förvisso, det hoppas jag du förstår. Men tanken är att ofta när man är fokuserad på att äta mycket så blir det inte alltid de bästa livsmedlen man väljer att äta

Berättar jag sedan hur de bör äta, dra ner på snabba kolhydrater, socker och liknande så får jag ofta höra: "Men då går jag ju ner i vikt". Ja om du är överviktig, men du som är underviktig behöver gå till väga på nästan samma sätt som en som är överviktig. Så här är det:
När kroppen är i balans så är den i sin idealvikt. Därför kommer du som behöver gå upp att gå upp i vikt och du som behöver gå ner att gå ner genom att följa nästan samma råd för att hjälpa din kropp att hamna i balans.

Intoleranser och inflammationer

Många som har gått ner mycket i vikt lider ofta av någon form av födoämnesintoleranser eller allergier. Många gånger kan det handla om celiaki och det är oerhört viktigt att ta reda på om det är det du har! Men för många så är det inte lika lätt att ta reda på om det är ett livsmedel som är boven då det inte alla gånger hjälper att gå till vårdcentralen och ta ett blodprov för att få reda på det. Utan de allra flesta gånger handlar det om dolda födoämnesintoleranser som visar sig just i att kroppen är i någon form av obalans och inte klarar av att ta upp näringen ur maten.

Att man matar kroppen med livsmedel som den inte mår bra av kan även leda till inflammationer. Det är vanligt att underviktiga har en underliggande inflammation i tarmen och gör man inte något åt det så kan det leda till en rad inflammationsorsakade sjukdomar - något jag tror vi alla gärna vill undvika!

Parasiter och mikroorganismer

Något som många inte tänker på när det kommer till undervikt är att de kan ha fått parasiter som tar mycket av deras näring ifrån dem. Många kan även ha problem med svampöverväxt.

När man tagit parasitdödande örter och rensat ur kroppen brukar kroppen lättare kunna ta till sig av den maten som du äter och du kanske får tillbaka din aptit som du eventuellt förlorat.

Visst kan en tarmrening göra att du tillfälligtvis går ner i vikt. Men det är bara för att vara säker på att kroppen är ren från mikroorganismer som tar oerhört mycket av kroppens resurser och sedan bygger upp kroppen när den är renare.

Ta gärna hjälp av en näringsterapeut vid en parasit-tarmrening om du har en ätstörning eller en sjukdom vid sidan om för bästa och säkraste effekt.

Sköldkörtel och hormoner

Det kan också vara så att din sköldkörtel och ämnesomsättning är ur balans. Det kan du få hjälp med att styra upp genom kosttillskott, hårmineralanalys och en duktig terapeut utbildad inom de områdena.

Hormonerna är kanske inte orsaken i sig, men när du ska försöka gå upp i vikt är det viktigt att du också ser till att dina hormoner är i balans. Särskilt om man i många år lidit av undervikt kan det hormonella systemet vara en sådan sak som kroppen har fått ignorera då den måste fokusera kanske på annat (som att överleva). Så att se till att ägglossning och mens kommer och går som den ska kommer hjälpa dig att få tillbaka mycket av din livskvalité.

5 sätt att äta för att gå upp i vikt (samma sätt går att använda för att gå ner i vikt)

1. Ät näringsrik mat och undvik det som kroppen mår dåligt av.

Se till att åtminstone 80% av allt du stoppar i munnen är näringsrikt och berikar kroppen och inte belastar.
Ät god mat! Nyttig och hälsosam mat behöver inte vara tråkig och smaklös. Ät god mat och upptäckt nya kryddor och smaker. Du kan kolla i vår receptbank men det finns även hur många recept som helst om du kollar runt på nätet.

Ät mycket grönsaker!

Se även till att äta mycket protein och inte bara uteslutande animaliskt utan lär dig att även tillaga bönor och linser och andra baljväxter på rätt sätt så du alltid ser till att ha protein till maten. Proteinpulver kan vara bra att ha hemma för att få i dig extra protein kanske i form av smoothiesar som är enkla och snabba att göra.

Se till att få i dig bra fetter i form av: nötter och nötsmör (macadamia, para, valnötter m.fl.), chiafrön, avokado, olivolja, kokosolja, linfröolja, smör m.m.

balancedfood BZL

Undvik socker och snabba kolhydrater.

Men var inte rädd för att äta långsamma kolhydrater i form av rotfrukter som potatis och liknande.

Prova även att undvika vetemjöl och andra gluteninnehållande spannmål och kanske även eventuellt mjölk för att se om de belastar din kropp.

Sluta upp totalt med rökning, läsk och godis om det är dina laster, det dränerar kroppen på allt du behöver. Att försöka gå upp i vikt genom att äta sötsaker, chips och kakor kommer inte hjälpa utan bara dränera kroppen ännu mer. Vissa kan lyckas att göra en snabb viktuppgång på de sätten (ex skådespelare som behöver gå upp mycket i vikt inför en film) men i längden kommer det vara mycket skadligt för din hälsa. Skippa likaså lightprodukter av alla dess slag.

Även om det lockar att kanske äta mycket så är det inte lösningen. Överät inte hur desperat du än är i att gå upp i vikt. Men peta inte heller i maten. Utan försök äta ofta och regelbundet och öka din aptit genom att motionera, leta recept, laga mat o.s.v.

2. Träna Styrka.

Tänk på att både träna styrka och kondition, men mest av allt styrka. Många är rädda för att träna för mycket av rädsla att gå ner mer i vikt. Men det är ett utmärkt sätt att faktiskt gå upp i vikt genom att bygga muskelmassa.

Dessutom får kroppen mer energi och det boostar aptiten.

3. Läk din tarm

Många lyckas göra det genom att helt enkelt undvika det som deras kropp inte mår bra av ex vete, mjölk, soja eller liknande.

En del märker även att de mår bättre av att ta tillskott av tarmflorabakterier och matsmältningsenzymer för att ge ett extra ytterligare stöd.

Men först och främst - försök att bli av med eventuella inkräktare som parasiter!

- LÄS MER: Läk din läckande tarm snabbt med dessa 5 knep.

4. Få hjälp med dina hormoner och/eller sköldkörtel

Förutom en hälsosam kosthållning kan du även behöva ta vissa kosttillskott för att få balans på dina endokrina organ som bl.a. sköldkörtel och äggstockar. Eftersom varje människa är så unik och särskilt när det kommer till de här känsliga organen så rekommenderar jag dig att besöka en näringsterapeut som kan vägleda dig genom den djungeln.

- LÄS MER: Funktionsmedicinen som hjälpte mig.

5. Sova, vila, meditera

Om du vet med dig att det är mycket mental stress som orsakar din viktnedgång så se till att du verkligen får sova dina 8-9 h om natten. Ge dig även tid varje dag för vila och tid för att meditera, ta det lugnt, läsa en bok, måla eller något annat som får dig att slappna av och koppla bort alla borden, måsten och oroande tankar.

Jag hoppas du känner att du kan ha nytta av de här råden ifall du kämpar med att lyckas gå upp i vikt. Min erfarenhet är att många gånger kan det vara till och med svårare än att gå ner i vikt. Men ge inte upp och vad du än gör ge din kropp näringsrik hälsosam mat!

LÄS MER: Så blir du fri från dina sömnproblem - utan sömnmedicin Del 1
LÄS MER: 15 sätt att på egen hand förbättra din sömn - Del 2 
LÄS MER: Hinn med sömntåget

Men nu undrar jag hur du gjort? Har du använt några av ovanstående steg för att nå din idealvikt? Eller har du provat någon annan metod som har hjälpt dig? Berätta gärna din historia i kommentarerna nedanför.

Önskar dig all hälsa och lycka till med ditt mål
Amanda M

Vill du läsa mer om det här ämnet?

http://familydoctor.org/familydoctor/en/prevention-wellness/food-nutrition/healthy-food-choices/healthy-ways-to-gain-weight-if-youre-underweight.html
http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/underweight/faq-20058429
http://www.webmd.com/diet/how-to-gain-weight
http://www.bodyandsoul.com.au/nutrition/nutrition+tips/how+to+gain+weight+healthily,10675
http://blog.drjsbest.com/2011/09/14/is-it-so-lucky-to-be-underweight/

 

 

 

 

Dela artikel:

Amanda Majava

Kontakt

  • Organisationsnr: 559404-7580

  • Runslingan 20 D • 224 77 Lund

  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Vi svarar inom 48 h

Mer hos Må Bra Naturligt

Missa ingenting & få 10% rabatt!

Få 10% rabatt på ditt nästa köp när du börjar prenumerera på våra nyhetsbrev! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.


Fri frakt över 500

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Webbsida av Joomlaproffs.se