5 råd till dig som känner att din trötthet håller på att bli kronisk

23 jul 2020
5 råd till dig som känner att din trötthet håller på att bli kronisk

Känner du att tröttheten och utmattningen aldrig vill ge med sig. Hur mycket du än vilar, eller hur länge du än sover så är du ändå lika trött. Kanske har du hjärndimma, yr och känner att minsta lilla ansträgning känns som ett marathonlopp. När minnet börjar försämras, hjärtat börjar klappa och huvudvärken kommer allt oftare börjar man kanske bli orolig. Du är inte ensam med att känna så. Fler och fler börja lida av extrem trötthet. Särskilt nu efter covid-19 har många drabbats av en långtidscovid vilket för en del uttrycker sig väldigt likt kroniskt trötthetssyndrom.* 

Det finns hopp för dig som lider av svår trötthet. Det finna de som har lyckats självläka kroppen och blivit frisk eller åtminstone minskat problematiken så pass mycket att de kan leva ett mer eller mindre ”normalt liv”.#

Här kommer 5 tips till dig med kroniskt trötthetssyndrom (följande råd är även bra för oss alla för att förebygga):

1. Försök att gå till botten med problemet

Även om man i sjukvården säger sig inte vara säkra på vad som kan vara orsaken så har man hittat flera intressanta kopplingar som är värt att gå till botten med om du lider av kronisk trötthetssyndrom.

  • Virus- och bakterienfektioner

Mycket vanligt är att de som har blivit diagnostiserade med kroniskt trötthetssyndrom innan sjukdomen slog ut hade en eller flera bakterie- och virusinfektioner.1 Deras immunförsvar är nedslaget och kroppen orkar inte längre.

Detta stämmer också in på de som har drabbats av postcovid. Så lider du av en trötthet som aldrig verkar gå över, fundera på om du inom de senaste månaderna har haft någon form av infektion som kroppen kämpat med.

Vi vet också att kroppen kan kapsla in bakterihärdar, och går alltså och bär på en icke-aktiv infektion, länge efter att symtom för infektionen försvunnit. Det är viktigt att verkligen försöka bli av med detta och stärka sitt immunförsvar så gott man kan. Det finns sätt att kunna göra detta på så om du vill ha hjälp med detta tala gärna med din funktionsmedicinska näringsterapeut om råd kring detta.

  • Allergier och matintoleranser

Man har upptäckt att många med trötthet som aldrig övergår ofta lider av olika matintoleranser och ibland till och med allergier och/eller celiaki.2 Det är oerhört viktigt att kolla upp detta och eliminera de livsmedel som din kropp reagerar på. Det är inte konstigt kroppen får diffusa symtom som trötthet, muskelvärk, svaghet, minnesproblem etc. om kroppen hela tiden fightas med antikroppar som inte borde vara där, eller ännu värre, ifall immunförsvaret har börjat attackera tarmen.

- Läs mer: "Upptäck och behandla matintolerans"

Det kan också röra sig om allergier mot kemikalier i vår närhet eller överväxt av jästsvampen Candida Albicans. En undersökning visade att 83% av deltagarna i studien reducerade sina symtom av kroniskt trötthetssyndrom avsevärt efter att de hade gått på en så kallad candida-diet.3 

- Läs mer: "Så vet du om du har överväxt av candida albicans"

  • Sköldkörtelproblem 

Fler än hälften av alla med kroniskt trötthetssyndrom lider även av en autoimmun sköldkörtelinflammation kallad för hypotyreos. 4
Om du lider av utmattning och enorm trötthet är det verkligen viktigt även kolla upp så att det inte det bottnar i en autoimmun sköldkörtelsjukdom. Om så är fallet finns det flera naturliga åtgärder att vidta för att kunna balansera upp denna underfunktion.

- Läs mer: "Näringsterapeuten om: Komma till rätta med naturliga sköldkörtelproblem utan medicering"

Sköldkörtelinflammationen kan vara svår att upptäcka. Ibland kan en mätning av TSH (ett sköldkörtelstimulerande hormon) visa att halten är normal men man kan ha för låg sköldkörtelaktivitet även om man har normala TSH-värden. TSH-värdet kan nämligen förbli normalt under lång tid även om sköldkörteln attackeras av immunförsvaret. Ibland kan det faktiskt dröja flera år innan TSH-nivån förändras och upptäcks inom sjukvården. Därför är det viktigt att även komplettera den konventionella blodprovsmätningen med diagnosmetoden FNAC (finnålscytologi) som effektivt avslöjar autoimmuna angrepp mot sköldkörteln. Så om du känner dig utmattad eller kanske till och med har fått diagnosen utbrändhet be om att verkligen få en grundlig undersökning på din sköldkörtel för att åtminstone kunna eliminera det.

  • Långvarig inre stress som lett till utbrända binjurar

Ibland kan långvarig stress påverka att HPA-axeln går ur balans, vilket innebär bl.a. att binjurarna arbetat på högvarv med att producera kortisol och bränner på så vis ut sig och kan till slut inte längre producera tillräckligt med kortisol. Detta kan i sin tur leda till sköldkörtelproblem och andra hormonobalanser.

Därför är det viktigt att, förutom att minska stressen i förebyggande syfte, även se till att binjurarna får rätt stöd av näringsämnen för att få tillbaka sin styrka - om stress är en av orsakerna vill säga.4b 

- Läs mer: "5 sätt att må bättre vid en binjureutmattning"

2. Sov ordentligt

Många som kämpar med utdragande trötthet lider också ofta av olika sömnproblem.

- Läs mer: "Så blir du fri från dina sömnproblem - utan mediciner"

Det är oerhört viktigt att du håller i dina sömnrutiner. Försök att gå och lägga dig samma tid varje dag och gå upp varje tid samma dag (även om du behöver vila under dagen så försök hålla på dina sömnrutiner, det är viktigt att inte sitta uppe på natten när kroppen bör sova!). Det finns mycket man kan göra för att förbättra din sömnkvalitet och bli av med insomnia. En sådan sak är att varje dag gå ut och få dagsljus.

- Läs mer: "15 sätt att på egen hand förbättra din sömn"

3. Lagom motion är bäst

Det är viktigt att röra på sig för att kroppen ska må bra. Men det kan vara det allra jobbigaste när man är konstant trött och svag. För en del kan något så enkelt som att gå upp för att borsta tänderna kännas alldeles för överväldigande. Pressa dig inte med ångest och kval på alla ”borden” och ”måsten” med motion och träning. Det är viktigt att inte pressa sig för mycket. Särskilt om din kropp kämpar med eftererkningarna av en infektion, eller om hormonerna inte är i balans kanske på grund av en utbrändhet. 

Försök ändå att sätta upp små mål varje dag, men anpassa dem efter din situation och hälsa.

För att få in lite rörelse i vardagen utan att pressa sig för mycket har en del använt sig av det här:

  • Gå en liteb promenad varje dag
    Börja smått och öka gradvis längden på promenaden
  • Stretcha
    Försök att stretcha kroppen försiktigt och lugnt varje dag
  • Tai chi och Qi Gong
    Många med kroniskt trötthetssyndrom känner att de har haft hjälp av de här lugna men ändå verkningsfulla träningssätten

morgonpromenad ger energi

4. Undvik socker, snabba kolhydrater och eventuella matintoleranser

Socker ger en kick men i längden tröttar socker ut kroppen något oerhört. Du gör dig själv en enorm tjänst genom att undvika allt raffinerat vitt socker.

- Läs mer: "Den verkliga faran med socker"

Kolhydrater omvandlas till socker i kroppen och därför är det viktigt att även dra ner på kolhydrater.

Det kan vara svårt om du har ett sug. Men öka i sådana fall protein- och fettintaget för att hålla blodsocker och mättnadskänslan i balans.

- Läs mer: "8 kosttillskotttips för den sötsugna"

Dras du till kolhydrater eller undviker du protein och fett därför att du känner du att du har svårt att smälta det?
Detta beror troligen på att din matsmältning inte fungerar så bra som den borde. Så försök vidta åtgärder för att förbättra din matsmältning.

Försök att bygga din kost på grönsaker och livsmedel med mycket näringsämnen som du behöver. Det kommer ge din kropp den energi, de verktyg och det protein du behöver för att kunna hjälpa din kropp.

- Läs mer: "Därför bör grönsakerna vara grunden i din kost"

Som vi skrev innan kan en av orsakerna vara allergier och matintoleranser. Intressant är att när man gjorde undersökningar på patienter med IBS såg man att IBS, kronisk trötthetssyndrom och fibromyalgi har ett nära samband och man misstänker att det kan ha att göra med en dålig matsmältning. Då var det framför allt kolhydratrika livsmedel som personerna i studien särskilt verkade kämpa med att klara av5. Så att undvika det du inte tål och att stödja matsmältningen är mycket viktigt tillsammans med en hälsosam kost.

Precis som du behöver undvika socker är det också bra om du försöker undvika stimulanter som kaffe, tobak, svart te och alkohol.

5. Avsätt tid varje dag för lugn och ro

Det är helt okej att bara vara, ta det lugnt och inte alltid prestera. Försök att lyssna på din kropp och kanske använda kreativa metoder för att få ut lite av det som finns inom dig.

Tips på vad du kan göra under din lugna stund:

 

  • Andas! Djupa långa andetag med näsan och buken
  • Läs, meditera, skriv i dagbok
  • Bada i badkar
  • Pyssla och var kreativ
  • Fixa i trädgården eller med dina inomhusplantor
  • Mys med en katt eller hund
  • Massage-6 och akupunkturbehandlingar

Tillskott som kan vara bra

  • Magnesium7:man har sett att magnesium är ofta för lågt hos personer med utdragen trötthet och att intag av magnesium har varit positivt för dem8 

- Läs mer: "Magnesium - en livsviktig mineral"

  • NAD+ är det ämne som visat sig hjälpa personer som behöver mer energi och ork. Gärna i samband med Q10.9

- En bra produkt för att ge kroppen mer energi och stödja mitokondrierna i kroppen är Mito Plus från AlphaPlus

  • B-vitamin – man har sett att många med långvarig trötthet ofta har för låga nivåer av B-vitaminer. Särskilt B6,10 men även B12 har visats vara mycket viktig. 11
  • D-vitamin – Det finns viss forskning som tyder på att D-vitamin kan lindra en del symtom som kommer från en extrem trötthet, särskilt de som även kämpar med depression.13

- Läs mer: "Detta bör du veta innan du äter D-vitamintillskott"

Ta hand om din mentala hälsa

Att lida sådan här extrem trötthet kan verkligen vända upp och ner på livet och orsaka emotionella problem som ångest. Ett sätt att bearbeta dessa känslor är att använda sig av ovan nämnda tips men också komplettera med något som kan hjälpa en att få nervsystemet att slappna av och kanske även kunna bearbeta lite trauman. EFT (emotional freedom technique) är en enkelt och effektiv metod som jag har använt mig av och därför kan rekommendera.

- Läs här: "6 sätt att aktivera ditt parasympatiska system och undvika kronisk stress"

Må Bra
Amanda Majava

* För dig som lider av en diagnostiserad kroniskt trötthetssyndrom (ME/CFS) så rekommenderar vi dig att få individullt anpassad hjälp hos en som är kvalificerad. Misstänker du att du lider av kroniskt trötthetssyndrom kan det vara bra att få detta konstaterat, tänk på att för att få denna diagnos måste du ha lidit av symtomerna i minst 6 månader. 

#Den här artikeln vill inte på något sätt förminska den oerhört påfrestande situationen många med ME är i och en del är så pass illa att de till och med behöver rullstol för att orka ta sig fram. De finns de som nästan gett upp hoppet om att ens kunna bli frisk och då vi inte ger några garantier för att det blir så är den här artikeln sammanställning av olika studier och erfarenheter från andra som har lyckats må bättre. Däremot inte sagt att det är enkelt, men inte omöjligt - ge aldrig upp hoppet! 

¤Vår artikel är grundad på funktionsmedicinska principer som bland annat går ut på att hitta orsaken till problemet och att sedan hjälpa själva funktionerna i kroppen att börja arbeta mer optimalt.

- Läs mer: "Funktionsmedicinen som hjälpte mig"

Referenser:
1. https://www.cdc.gov/me-cfs/about/possible-causes.html
2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11703165/
3. https://pdfs.semanticscholar.org/970e/7712af0925e851a8e802bf390cac076a9854.pdf
4. https://www.sciencedaily.com/releases/2018/03/180320084337.htm#:~:text=New%20research%20demonstrates%20a%20link,be%20distinct%20from%20thyroidal%20disease.
https://www.prohealth.com/me-cfs/library/hypothyroidism-hidden-chronic-fatigue-syndrome-symptom-91991

4b. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/chronic-fatigue-syndrome/symptoms-causes/syc-20360490
5. https://sciencenorway.no/allergies-disease-forskningno/food-intolerance-is-linked-to-different-disorders/1372788
6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3201900/
7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20192908/
8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1672392/
9. https://www.fda.gov/media/113016/download
10. https://pdfs.semanticscholar.org/970e/7712af0925e851a8e802bf390cac076a9854.pdf
12. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/health-matters/201011/nutrition-and-depression-nutrition-methylation-and-depression-part-2
13. https://www.endocrine-abstracts.org/ea/0032/ea0032p119
Dela artikel:

Amanda Majava

Kontakt

  • Organisationsnr: 559404-7580

  • Runslingan 20 D • 224 77 Lund

  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Vi svarar inom 48 h

Mer hos Må Bra Naturligt

Missa ingenting & få 10% rabatt!

Få 10% rabatt på ditt nästa köp när du börjar prenumerera på våra nyhetsbrev! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.


Fri frakt över 500

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Webbsida av Joomlaproffs.se