Vatten - hur mycket behöver man dricka egentligen?

10 Maj 2016
Vatten - hur mycket behöver man dricka egentligen?

Äntligen har sommaren kommit, lite tidigare än förväntat kanske. Men vem klagar på att äntligen få sol och värme. Kanske har du också som så många andra hunnit ta säsongens första dopp i det blå?

Ta vara på lediga stunder som dyker upp och lapa lite sol. Fast det behöver man nog inte uppmuntra svenskarna om två gånger. Det gör vi mer än gärna. Vi tar ut våra utemöbler och inviger grillningssäsongen så fort vi bara kan.

Men i all jäkt att packa picknickkorgar, renoverar altanen och rensa ogräset kanske vi glömmer något av det viktigaste. Nämligen att dricka vatten!

Inte mycket brist för att faktiskt lida av vätskebrist

Människokroppen består till mellan 55-78% av vatten (beroende på kroppsstorleken) och så lite som 10% vätskebrist kan vara livshotande.
"Men", tänker du ,"för mycket vatten är inte heller bra". Det stämmer att det kan även vara livsfarligt att dricka FÖR mycket med vatten. 
Så hur mycket vatten ska man egenligen dricka?

Räkna ut hur mycket vatten just DU behöver

För att avgöra hur mycket vatten just du ska dricka finns det ett litet räkneexempel som kan ge dig en indikation.
Du tar din kroppsvikt och multiplicerar den med 0,3. 
Väger du ex. 65 kg multiplicerar du det med 0,3 dl, vilket blir 1,95. Detta betyder att du behöver dagligen 1,9 liter vatten.

Många av oss ligger nog på 2 liter vatten, när vi gör den här uträkningen. Men gör vi verkligen det? 
Personligen har jag alltid en vattenflaska med mig och alltid te på skrivbordet. Men räknar jag ihop det så kommer jag nog ändå bara upp i ca 1,5 liter vatten. Hur är det med dig?

Annat som styr hur mycket vi bör dricka

Den egentliga mängden vätska styrs inte bara av ens kroppsstorlek utan också på hur mycket man rör sig och den temperatur man befinner sig i.

Så när det blir lite varmare (som nu på sommaren) så behövs det MER vatten.

Dessutom lockar det här finfina vädret till mer trädgårdsarbete, fler skogsprogemander, cyklarna tas ut ur förråden, barnen och hundarna ska rastas ute i fina vädret m.m. Ja vår fysiska aktivitet ökas under de varmare månaderna och det kräver också mer vätska.

"Tänk om jag dricker för mycket vatten?"

Det är en oerhört obefogad rädsla många går omkring och bär på. Har man friska njurar är det faktiskt riktigt svårt att dricka för mycket vatten. 
Ärligt talat borde fler vara bekymdra att dricka för lite. 

Har du blivit törstig - då har du redan vätskebrist. Man ska helst dricka mer innan man blir törstig.

Vatten är grunden för att må bra

Rätt mängd vatten är viktigt för optimal funktion av kroppens:

  • metabolism
  • matsmältning
  • fettförbränning
  • muskeluppbyggnad
  • lever- och njurfunktion
  • leder

För lite vatten hindrar kroppens avigftningsförmåga av toxiner och slaggämnen vilket kan leda till att man kan få:

  • illamående
  • huvudvärk
  • yrsel
  • muskelkramper
  • andra sjukdomar från toxiskbelastning.

För lite vatten kan även försämra:

  • koncentrationförmågan
  • prestationsförmågan
  • vårt intellekt.

Salt i vattnet

Om rädslan att dricka för mycket vatten kvarstår så kan du hälla lite salt i vattnet. Då de få människor som drabbas av hyponatremi oftast har för lite natrium i blodet i förhållande till den relativt stora mängden vätska.

Det är också bra att tillsätta salt i vattnet om du svettas mycket eller förlorar mycket vätska på grund av sjukdom. 

Portionera ut vätskan under dagen

Det är dock viktigt att tänka på att inte dricka de där 2 literna på en gång på morgonen och tänka att "nu klarar jag mig resten av dagen".
Om kroppen får för mycket vatten åt gången blir den chockad och gör sig av med det allra mesta.
Många gör det misstaget och drar därför slutsatsen att man ska dricka så mindre. Delar man däremot upp dagsransonen i mindre mängder får man inte det problemet.

Kroppens upptagningsförmåga lär ligga någonstans på 2 dl per 15 min i normalt tillstånd - mer ifall man är uttorkad, har utövat krävande fysisk aktivitet m.m.

Hur vet jag om jag dricker tillräckligt med vatten?

Eftersom mängden vatten är individuellt kan man göra ett enkelt urintest.

  1. På kvällen innan du går och lägger dig så kissar du i toaletten.
  2. Innan du spolar så kollar du vilken färg urinet har.
  3. Om urinets färg är klar kan du stoltsera med en bra vätskebalans. Men ju gulare kisset är desto mer bör du öka ditt vätskeintag.
  4. Gå nu ut och drick ett stort glas vatten innan du går och lägger dig och kom ihåg att det första du börja göra imorgon när du vaknar är att – Dricka vatten.

"Men nu glömmer du att vi får i oss mycket vatten i maten också!"

Ja men de där ca 2 literna om dagen är förutom det vi får i oss via maten.

"Räcker det inte med vilken vätska som helst? Måste det vara just vatten?"

Vatten är grunden i all vätska, så jag förstår hur du tänker.

Men problemet är att mycket av den vätskan som vi får genom läsk, saft, energidrycker och sportdrycker faktiskt är vätskedrivande. Det blir alltså plus-minus-minus. För varje läsk du dricker borde du dricka dubbelt av den mängden med vatten bara för att kunna rena ut kemikalierna och för att kunna återställa vätskebalansen.

Jag är hemskt ledsen att säga det men det gäller även kaffe. Med det sagt inte att du måste sluta dricka kaffe. Utan tänk på att för varje kopp kaffe så dricker du två koppar vatten – så är du någorlunda i balans igen.

Gå inte heller på att köpa vitaminberikat vatten eller olika hälsovatten som går att köpa på flaska. De där flaskorna gör varken nytta för dig eller vår miljö. De kan aldrig på långa vägar göra lika stor nytta som en näringsrik måltid och kranvatten (eventuellt smaksatt med örter/frusna bär/citron eller annat du har hemma).

Däremot är örtteer ett mycket bra sätt att variera sitt sätt att få i sig vätska på.

Allra bäst är det också att dricka vatten vars temperatur inte är för kall men inte heller allt för varm. Kroppstempererat är allra bäst, för det mesta. Men ett och annat iskallt vatten om sommaren är ju bara härligt.
Framförallt bra om första glaset på dagen inte är för varmt utan gärna ljummen. Då får inte kroppen allt för stor chock. 

Det är faktiskt helt otroligt att vi bara kan öppna kranen och ut kommer perfekt dricksvatten! Tänk så många människor på jorden som inte har tillgång till rent dricksvatten. 

Lär dig att gilla vatten

Prova ett av följande förslag:

  1. Res till ett land med svår vattenbrist och lev som en av de lokala människorna. Vandra flera timmar om dagen för att hämta vatten som du ska sedan dela upp mellan att laga mat, dricka, tvätta kläder, duscha och städa. Dessutom är vattnet smutsigt så när du dricker det kommer du bli sjuk och du förstår nu varför medellivslängden i de länderna är så korta. Efter en sådan upplevelse kommer du aldrig ta vatten för givet igen.
  2. Något mycket enklare är att tvinga dig att dricka vatten tills du gillar det. Se till att dricka dina 2 liter (eller hur mycket det nu var du skulle ha) varje dag i 1 månad. Troligen gillar du inte vatten för att du har blivit så förgiftad av annat du druckit. Om du nu är konsekvent med att dricka den mängden du bör så kommer vattnet kunna hjälpa till att driva ut de gifter du har i kroppen. (Försök även under den här perioden låta bli saft, läsk och energidrycker). Jag är säker på att du kommer gilla vatten efter den här månaden.
  3. Kanske gillar du inte vattnet för att ditt kranvatten har dålig kvalité. Kanske är det helt mjölkigt av kalk (som hos oss i Trelleborg) eller gult och metalliskt av för mycket koppar. Ja då är det ju inte undra på att du inte gillar vatten. Fundera då på om du kanske inte borde investera i en vattenrenare, så att du får fräscht och hälsosamt vatten ur din kran.
  4. Prova att smaksätta vattnet naturligt. Du kan prova med Citrongräs, citron, lime, pepparmynta, gurka, rosmarin, lakritsrot, ingefära m.m. 

pexels-photo-water-bz

Bästa tiden för att dricka vatten

Allra helst på morgonen när kroppen är uttorkad efter natten. Passa även på att ha i lite citronjuice för att basa kroppen och få en bra start på dagen.

Drick sedan mellan måltiderna. Det är tyvärr en liten ovana vi har att alltid dricka vårt vatten till maten. Det försämrar nämligen vår matsmältningsförmåga.

Skippa plastvattnet

Vattnet i flaskorna är långt ifrån lika bra som det de flesta av oss har i sin kran. Och om du så skulle behöva kan du lika gärna rena vattnet genom att installera ett vattenfilter av något slag i ditt hem, som jag tidigare nämnde. Du har snart tjänat in pengarna på vattenrenaren om du brukar köpa köpe-vatten.

Det finns faktiskt nästan inget dummare än att köpa mineralvatten på flaska. Både för plånboken, hälsan och för vår miljö. Det tar av dyrbara naturresurser att både producera, transportera och sedan återvinna (om de har "tur" nog att ens bli återvunna) plastflaskorna. Resurser som kan användas mycket bättre på andra ställen. Dessutom har plast en dålig förmåga att läcka ut kemikalierna när den blir uppvärmd eller kvarglömd i solskenet eller bilen.

Så investera i en bra vattenflaska i rostfritt stål som du fyller på med kranvatten när du har möjlighet för att kunna ha en daglig tillgång av frisk, härligt och hälsosamt vatten.

water-kitchen-black-design-bz

Men nu över till dig: Hur gör du för att komma ihåg att dricka tillräckligt med vatten? Tycker du det är svårt att få i dig allt du behöver om dagen? Berätta i kommentarerna nedan

MåBra
Amanda Majava

Dela artikel:

Amanda Majava

Kontakt

  • Organisationsnr: 559404-7580

  • Runslingan 20 D • 224 77 Lund

  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Vi svarar inom 48 h

Mer hos Må Bra Naturligt

Missa ingenting & få 10% rabatt!

Få 10% rabatt på ditt nästa köp när du börjar prenumerera på våra nyhetsbrev! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.


Fri frakt över 500

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Webbsida av Joomlaproffs.se