8 nycklar som hjälper föräldrar att stärka sina barns hälsa

01 okt 2019
8 nycklar som hjälper föräldrar att stärka sina barns hälsa

Många konstaterar att barn mår allt sämre. Varför? Jag kommer här att gå in på något av det som man som förälder kan göra för att barnen skall hålla sig friska.

Föräldrar har ansvaret för sina barn och det är viktigt att de är goda föredömen för sina barn. Att föräldrar går före med ett bra exempel i vad man skall äta och att man skall röra sig är a och o. Man kan naturligtvis inte lägga det ansvaret på barnen. Så ut och lek med barnen.

 

Börja dagen med en bra frukost

25% av alla barn äter ingen frukost.

Att starta dagen bra är viktigt för barn. De behöver få något som stärker dem och som ger dem energi för dagen.

Behöver du tips till frukost?

Smoothie

En del barn har ingen aptit på morgonen så då kan det vara bra att ge barnen en smoothie där kan man stoppa in mycket som är nyttigt och de kan dricka den innan de går eller på bussen….

I en smoothie kan du ha 3 dl vegetabilisk mjölk, som kokosmjölk eller havremjölk.

I den kan du blanda:
  • Havregryn eller havreprotein, banan, bär, ev några nötter
  • Hallon, banan, lite ingefära (om man börjar med lite kan barnet vänja sig vid smaken)
  • Mango, lime, nötter 
  • Spenat, avocado, banan och citron. Ev. även här lite proteinpulver.
  • Om barnet gillar choklad finns sunwarrior proteinpulver med chokladsmak och den är jättegod om man blandar in en banan och halv avocado.

Omelett

Om barnet gillar mer bastant frukostar kan man göra en omelett. Eller lär barnet göra egen omelett. Där kan man också ha i lite lök, paprika och andra grönsaker. Man kan lägga den på en macka eller äta den som den är.

Gröt

En del barn är förtjusta i gröt och det finns många bra grötsorter, som havregrynsgröt som är det vanligaste. Men boveteflingor eller hirsflingor är också bra och man lagar det på samma sätt. 1 dl gryn och 2 dl vatten eller havremjölk. I den kan man ha russin eller bär. Att sätta in lite kokosolja gör att den blir ännu nyttigare och håller längre i systemet. Eller testa vårt goda recept på amaranthgröt med glaserade nötter.

Alternativ till mackan och chokladdrycken

En del vill ha en macka med chokladdryck. En glutenfri macka med avokado eller banan kan vara bra och gör en chokladdryck med havre- eller kokosmjölk med kakao. Här hittar du många hälsosamma bröd recept. Prova gärna frasvåfflor eller våra måndagspannkakor.

barn frukost

Överviktiga barn

Många barn är idag överviktiga vilket är inte bra då det ökar risken att få diabetes som barn. Att barndiabetes ökar har man kunnat se. Lär barn att tycka om nyttig mat utan socker och läsk. Och naturligtvis behöver barn röra på sig; de är för stillasittande med sina dataspel och ipads. Uppmuntra istället till sporter och aktiviteter där de rör på sig. Det är bra för både psyke och kropp. Lyssna eller läs gärna boken Hjärnstark; den tar upp hur motion och träning styrker hjärnan.

8 nycklar som hjälper föräldrar att stärka sina barns hälsa

  1. Starta när de är nyfödda med att försöka amma barnen, helst i 6 månader.
    Men om mamman inte kan amma, ge barnen alternativ mjölk, eller getmjölk som är mest lik vår egen mjölk. Man kan blanda risprotein eller havreprotein i mjölken.

  2. Ge dem villkorslös kärlek och sätt upp tydliga gränser.

  3. Kommunicera med dem och prata och berätta vad som är bra och dåligt, ge dem din tid (stäng mobilen – umgås mera).

  4. Skapa en positiv stämning kring mat och låt dem hjälpa till  köket så fort de kan.

  5. Ge dem alltid positiv feedback när de gör bra saker. Beröm dem, och de kommer göra ännu bättre. Kritik skadar, medan beröm bygger upp.

  6. Låt barnen få hitta sin inre ro, inte bara yttre stimulans. Kreativiteten ökar om de får lugn. Hjälp dem att kunna leka och rita eller annat kreativt själva. Inte hela tiden ha för mycket aktiverande och stressande saker runt sig. Det är bra för när de väl ska kunna koncentrera sig i skolan eller göra läxor har de lärt sig att lugn och ro är positivt för de kan tänka och vara kreativa.

  7. Utomhuslek och motion behöver finnas med varje dag.

  8. Ge barnen en hälsosam kost som är rik på viktiga näringsämnen.

    Dra ner så mycket som möjligt på följande livsmedel:

    Socker, vitt mjöl, mjölk, vegetabiliska uppvärmda fetter, glutamat, miljögifter, konserveringsmedel och färgämnen. Många av dessa ämnen stjäl näring från kroppen.

Dåliga val

Bättre val

Godis  Frukt, bär och grönsaker låt dem få minst 10 nävar av detta var dag
 Läsk  Vatten
 Mjölkglass  Egengjord glass med bär banan eller annat
 Ostbågar  Popcorn poppade på spisen
 Pommes  Potatis i ugn, många olika grönsaker (låt dem äta småbitar)
 Vitt bröd  fullkornsbröd eller ännu heller glutenfria bröd
 Sylt  Ta ut bär från frysen och mixa i mixern. Ev med chiafrön
 Kakor

 Kakor bakade utan mjölk, gluten och socker

 Chips  Nötter och fröer
 Pasta  Pasta på baljväxter som bönpasta
 Pannkakor  GF pannkakor gjorda på rismjöl och bovete-, teff-, eller durramjöl
 Chokladdryck  Egen choklad gjord på rå kakao, rissirap och havremjölk
 Margarin  Smör

Se till att dina barn får i sig näringsrika mellanmål

Mandlar, russin och annan torkad frukt (det kan äta det som godis det är mycket nyttigare), fröer av olika slag i påsar som de kan äta. Eller ge dem en smoothie, eller chokladbollar gjorda på mandlar och torkad frukt.

Testa gärna dessa små goda, söta och hälsosammare kakor:

Kostillskott

Låt dem få kosttillskott varje dag, det finns både i flytande form och/eller tuggisar. De behöver också få i sig goda bakterier som de kan få genom en tuggistablett. D-vitamin kan få barn att vara mycket friskare under vintern. Det finns i flytande form, i droppform och i sugtabletter. För hjärnan finns det fina nallar som innehåller viktiga Omega-3 fetter.

 

Vaccinationer

Sist av allt vill jag säga var försiktig när ni låter barnen vaccinera sig. Vacciner innehåller konserveringsmedel och även kvicksilver, och aluminium. Spädbarn är bräckliga och kan inte göra sig av med gifterna eftersom deras lever inte är fullt utvecklad.

Vill man ge barnen vacciner, dela upp dem, ge en åt gången, inte 4 på samma gång (det finns t.o.m vacciner som innehåller 7 olika i en spruta). Be att få färska vaccin som inte innehåller en massa konserveringsmedel. Låt helst barnen bli över året innan man vaccinerar och om man vill så kan man ge dem homeopatmedel som Thuja för att hjälpa dem att stödja sitt immunsystem i samband med en vaccination.

Ta hand om barnens hälsa, det kommer att ge dem goda förutsättningar för ett friskt och lyckligt liv.

MåBra
Christina Sjöqvist

Näringsterapeut på MåBra Kliniken

Dela artikel:

Amanda Majava

Taggar:

Kontakt

  • Organisationsnr: 559404-7580

  • Runslingan 20 D • 224 77 Lund

  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Vi svarar inom 48 h

Mer hos Må Bra Naturligt

Missa ingenting & få 10% rabatt!

Få 10% rabatt på ditt nästa köp när du börjar prenumerera på våra nyhetsbrev! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.


Fri frakt över 500

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Webbsida av Joomlaproffs.se