2019/07/16

Därför äter så många tillskott av kollagen

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(0 röster)

 Kollagen verkar vara produkten som poppar upp på var och varannan instagrambild. Är det bara en trend eller är det något som kommer hålla i sig?

Vad är Kollagen?

 Kollagen är ett protein som bygger upp hud, senor, ben och utgör struktur i leder, ligament, brosk, bindväv, muskelvävnad, hår och naglar. En tredjedel av allt protein hos däggdjur är just kollagen.

 Faktiskt består hela 70% av huden av kollagen och det är kollagenet som ger huden dess släthet, stadga och håller den återfuktad.

 Kollagen består av ett flertal aminosyror, bland annat prolin, glycin, glutaminsyra, alanin och arginin.

 Kollagen brukar liknas vid att var kroppens lim – det som gör att allt hänger ihop.

Kollagenbrist

Kollagenbrist visar sig genom att huden blir slappare och rynkor framträder, men även i skörare naglar och sämre hårkvalitet. Men det här är bara sådant man kan se utifrån. Vad som händer inne i kroppen med leder och ben kan vara svårare att upptäcka i det här första stadiet.

Vid 25-30 års ålder börjar kollagenbildningen minska och minskar sedan med ca 1% varje år.

Annat som försämrar kollagenbildningen är: rökning, solning, socker och stress.

Förr i tiden (och i många andra länder idag) åt man allt på djuret efter slakt; inte bara de fina filéerna som vi föredrar idag. De såg till att allt användes: fötter, huvud, inälvor - allt. På det här sättet fick man i sig ett bredare spektrum av aminosyror.

Få i sig Kollagen

Det finns två bra sätt att få i sig kollagen och dessa är:

  1. Koka benbuljong – som du sen kan dricka eller använda i soppor/grytor
  2. Ta Kollagentillskott

Effekt

Många som tar kollagentillskott har märkt skillnad på sin elasticitet i huden.

I en studie gjord på 69 kvinnor i åldern 35-55 såg de som tog tillskott av kollagen (2,5 g eller 5 g varje dag i 8 veckor) en förbättring i hudens elasticitet i jämförelse med de som inte tog det.

Men som ovan studie visar behövs åtminstone 8 veckor för att kunna se någon större skillnad, så tålamod behövs med detta tillskott - så som med många andra tillskott.

Även om fler studier behövs på ämnet kan man även förstå att det är bra för vår tarmslemhinna och för de som har problem med läckande tarm eftersom kollagen innehåller aminosyrorna glutamin, glycin och prolin. Glutamin är mycket läkande för tarmslemhinnan medan de två andra aminosyrorna hjälper till och stödjer matsmältningssystemet.

För att läka en läckande tarm behövs dock mer än att ta tillskott av kollagen eller glutamin.

     - Läs mer: Läk din läckande tarm snabbt med dessa 5 knep

Tänk på

Om du tar kollagen tillskott, börja försiktigt med 1 sk och trappa sedan upp till den rekommenderade dosen.

Med tanke på dessa fakta tror vi att kollagen är här för att stanna och kommer nog bara att öka i användning för många.

Nu över till dig: Har du använt kollagentillskott? Vad har du märkt för effekt av det?

Allt gott och må bra
Amanda M

 

Läsvärt:
Senast ändrad 2019/07/16
Amanda Majava

Inspireras av hur otroligt roligt och enkelt det är att leva hälsosamt och sunt. Var med och diskutera och delge era åsikter.

Trevlig läsning och god hälsa till er alla!

Instagram

mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt

Kontakt

  • Organisationsnr: 556743-0698
  • Odens Tvärgränd 12 • 231 42 Trelleborg
  • Telefon: 0707-540 786
  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Vi svarar inom 48 h

Få 15% på din första beställning!

Ta emot vårt nyhetsmejl "MåBra Nytt" och få alltid reda på våra erbjudanden och kampanjer!


Fri frakt över 300

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

Logga in