2020/01/10

Förvandla din dag med de 3 M:en på morgonen

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(1 Rösta)

 Ibland kör bara dagarna ihop sig helt och hållet. Det känns som ALLTING går fel direkt på morgonen. Men vissa dagar har vi en underbar morgon och hela dagen verkar fortsätta i samma stil. Känner du igen dig?

Du är inte ensam i sådana fall. Morgonen är avstampet för resten av dagen och kan avgöra hur du kommer må och huruvida du kommer att kunna vara produktiv och effektiv eller ej.

De 3 M:en är enkla att komma ihåg, anpassningsbara för allas schema och kommer att förvandla inte bara din morgon, utan också din dag.

Låt oss helt kort titta på vad det är:

Mindfulness

MIndfulness kan innebära många olika verktyg som hjälper dig att tänka fokuserat, leva i nuet, släppa oro och få kontroll på livet. Enn av de verktygen är Meditation.

Meditation

Vad är egentligen meditation?

Enligt SAOL: med·it·at·ion substantiv ~en ~er • begrundan, eftertanke, betraktelse

Enligt SO: meditation  [-∫o´n] substantiv ~en ~ermed·it·at·ion·en●stilla eftertanke gärna kring de stora livsfrågorna; spec. som led i personlighetsutveckling

Enligt SAOB: MEDITATION me1ditatʃω4n  Etymologi 1) handlingen att låta tanken dröja vid o. fördjupa sig i ngt, (djup) eftertanke l. begrundan; eftersinnande, begrundande; betraktelse.

Meditation kan vara fokus och koncentration på sin andning, upprepande av mantra eller att bara sitta och fundera. Fundera över sin dag, sitt liv, sin utveckling. Eller att begrunda saker, fundera över växten som du har på bordet, hur producerar den syre, vad kan jag lära mig om den.

Ja meditation är ett djupt ord och behöver inte nödvändigtvis handla om att sitta skräddare och upprepa mantran.

Det vi ofta rekommenderar människor är att andas, djupandas och att fokuserat tänka på positiva saker.

Det första du gör varje morgon kanske tillsammans med ditt ljumma citron-vatten. Ta någon minut för bara stilla begrundan och djupandning.

Personligen märker jag att jag mår allra bäst av att gå upp tidigt och tillsammans med soluppgången låta tankarna vandra iväg en liten stund, det ger mig en sorts frid som jag behöver för resten av dagen.

Movement:

Rörelse är ett bra sett att komma igång och det behöver inte vara att springa till gymmet tidigt på morgonen om du inte är den sortens person.

Men se till att din morgon innehåller någon form av rörelse: jogga, ta en promenad med hunden, dansa.

Att röra dig direkt på morgonen sätter igång kroppen, du kommer in i arbetande fas där kroppen blir pigg och alert. När du tar tag i att röra dig på morgonen så tar du tag i ditt liv och bara den känslan gör en oftast mycket gladare – att man har kontroll. Ja prova så ska du se.

promenerahunden bz

Stretchning

Kom ihåg också att stretcha, sträcka ut kroppen – en så kallad kattyoga (om du har sett på katter som vaknar så de första de gör är att sträcka på sig) fantastiskt sätt att sätta igång kroppens cirkulation och förbereder kroppens leder och muskler för att arbeta. Det minskar spänningar i kroppen som kan påverka att du känner dig mer stressad. Håll gärna positionerna ca 30 sekunder var eller tills spänningen släppt. Tänker du även på att andas djup under stretchning kan det hjälpa till att minska eventuell ångest. Dessutom förbättrar det din kroppshållning.

Mindset

Att ställa in din hjärna på rätt frekvenser är inte svårt; kräver bara att du medvetet arbetar mot det målet inte bara en gång, utan varje morgon.

Den här delen av dagen kan ju göras i samband med en varm kopp te eller ditt morgonkaffe. Om tid är begränsad fungerar den här delen av morgonen också att göra under tiden du äter frukost.

Se till att i din morgonrutin avsätta tid för någon av följande:

  • Affirmationer
    Många framstående personer upprepar affirmationer till sig själv. ”Idag är en bra dag”, ”jag lever till min fulla potential”, ”Jag klarar att tackla varje motgång”. Osv.
  • Tacksamhetsjournal
    Så många gånger man hört att man ska skriva ner allt man är tacksam för och visst har jag gjort det lite då och då. Men en vän sa till mig på skarpen här om veckan och jag tänkte att nu minsann är det dags att börja skriva ner och inte bara slänga en hastig tanke åt sådant man är tacksam för. Att få allt man är tacksam för på papper gör att man blir mer påmind om det och därför klagar mindre får en positivare syn på ens tillvaro.
  • Läsning
    Läs några sidor eller någon artikel från en bok eller tidskrift som bygger upp som kan tillföra mening till ditt liv som hjälper dig att tänka rätt. Det här är min personliga favorit och låter inte en dag gå förbi utan att läsa ur min favoritbok.
  • Planera dagen
    Genom att planera dagen och skriva ner vilka tre saker du behöver få gjort kommer du att kunna tackla de viktigaste sakerna först och på så vis får mer gjort.

 Tänk på:

  •  Låt den här tiden på morgonen vara mobilfri. Om det är för frestande så ladda mobilen i ett annat rum och använd en traditionell väckarklocka.
  •  Gå upp i tid. Bland det sämsta man kan göra är att behöva stressa på morgonen för att man försov sig.
  •  Det behövs ingen komplicerad frukost. De flesta mår bäst av något enkelt på morgonen. Se bara till att den innehåller mycket näring och inte belastar ditt matsmältningssystem.
  •  Komplicera inte till det. Håll morgonrutinen enkel med de här 3 M:en. Fundera lite, rör dig lite och läs lite.

 Inte säker på att detta är för dig?

 ”Fokuserade, produktiva, framgångsrika morgnar bidrar till fokuserade, produktiva, framgångsrika dagar – vilket oundvikligen skapar ett framgångsrikt liv – på samma sätt som ofokuserade, oproduktiva och mediokra morgnar skapar ofokuserat, oproduktivt och ett mediokert dagar och i längden ett mediokert liv”, Säger Hal Elrod som skrev boken ”The Miracle Morning”.

 ”Hinner inte med sådant här”

Det behöver inte ta lång tid.. Det finns en del som gör de här tre sakerna på 5 minuter: 1 minuts begrundan, 3 minuters stretchning och 1 minuts affirmationer… Även om du bara ha 5 minuter använd dem till de här tre M:en. Det kommer att göra stor skillnad på dig och din inre hälsa vilket i förlängningen påverkar dig fysiskt också. Då mindre stress och ångest har positiv inverkan på både ditt immunförsvar, hjärta och hormoner. Så ta dig tid! Även om det så bara är 5 minuter innan barnen vaknar.

Hur har du gjort för att vända dina dagar till de bättre? Har du någon rutin på morgonen som du vill berätta för oss? Berätta i kommentarsfältet här nedan:

Läsvärt:

 https://www.hustleandgroove.com/successful-morning-routine/

https://www.lifelikelunden.com/2019/02/25/how-to-create-your-morning-routine/

https://medium.com/personal-growth/how-the-three-ms-mindset-mindfulness-and-movement-can-help-you-start-your-day-right-d2358061e179

https://www.theactivetimes.com/fitness/technique/7-benefits-stretching

https://www.irishtimes.com/life-and-style/health-family/the-doctor-who-treats-the-problems-of-modern-lifestyles-1.3790067

Stressbalansen : omstart för kropp, sinne, relationer & livsglädje - Författare: Rangan Chatterjee

 

 

Senast ändrad 2020/01/10
Amanda Majava

Amanda har bloggat och skrivit i över 10 år om hälsa. Förutom på måbranaturligt, har hon även skrivit för funktionsmedicinka tidskriften och skrev artikeln på Kurera.se som fick allra flest besökare i deras historia.

Hennes egna resa från att ha varit helt sängliggande i tonåren till att få den rätta hjälpen med att få tillbaka sin hälsa och kunna optimera den till att bli bättre än hon någonsin kunnat ana har motiverat henne att hjälpa andra att också må bra och nå sin fulla potential.
Innan hon på la all sin fokus på att arbeta som hälsoskribent för MåBra Naturligt jobbade hon som säljare för en av Sveriges största kosttillskottsproducenter och har gått många kurser inom hälsa och slukar hälsoböcker efter hälsoböcker och lägger ner mycket tid på research för att hitta den senaste och bästa forskningen kring hälsa.

Amanda tror helt och fullt på att "Det finns hopp!" Men att din hälsa är i dina händer!

Lämna en kommentar

Kontrollera att du skriver in (*) obligatorisk information där detta anges. HTML-kod är inte tillåtet.

Instagram

mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt

Kontakt

  • Organisationsnr: 556743-0698
  • Odens Tvärgränd 12 • 231 42 Trelleborg
  • Telefon: 0707-540 786
  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Vi svarar inom 48 h

Missa ingenting!

Ta emot vårt nyhetsmejl "MåBra Nytt" och få del av erbjudanden som bara våra läsare får.


Fri frakt över 300

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Frågor och Svar
  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Kontakta Oss
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Logga in