2020/04/06

Naturliga antihistaminer för pollenallergiker

Skrivet av

Är du en av de fem svenskar som har problem varje vår med pollenallergi? Det är så oerhört tråkigt att varje år inte kunna njuta av allt det vackra ute i naturen under denna underbara årstid. 

Men ge inte upp - det finns faktiskt hopp!

För att verkligen bli av med pollenallergi på sikt är det allra bästa att gå till grundorsaken genom att förbättra din mag- och tarmhälsa. Men det är som sagt på sikt och du behöver med all sannolikhet hjälp redan IDAG med att lindra pollenallergin på ett naturligt sätt.

- Läs mer: Därför har så många pollenallergi nuförtiden.

Naturliga antihistaminer

Det finns näringsämnen som fungerar som antihistaminer  bl. a. quercetin, bromelain, papain och C-vitamin.

Quercetin

Denna flavonoid och starka antioxidant som återfinns naturligt i en del livsmedel har man funnit kunna hindra histaminutsönding som stimuleras av IgE-beroende faktorer1.

Den kan även bidra till att luftvägarna slappnar av och minskar effekten av astmaliknande känslor. Så att ta tillskott av Quercetin om du lider av pollenallergi kommer kunna lindra dina besvär med rinnande ögon, näsa samt dämpa svullet ansikte och mjuka upp luftvägarna2.

Bromelain

Ett proteasenzym utvunnet från ananas med stark antiinflammatorisk effekt som kan hjälpa till att minska svullnad i ansiktet och slemhinnorna, i bl.a. näsan och bihålorna3. Den har bevisats minska allergiska reaktioner och korsreaktioner från bl.a. gräs- och björkpollen.

Papain

Liknar Bromelains effekter då den också är ett antiinflammatoriskt proteasenzym.

C-vitamin

Är förutom att vara ett välkänt immunsystemfrämjande vitamin även en antioxidant med antihistamin-effekter. 2 g C-vitamin dagligen behövs för att ta hand om överskott av histamin i blodet och minskar på så sätt allergibesvär4. Den kan också hjälpa till att minska trötthet vilket är en annan sidoeffekt av allergibesvär.

Andra viktiga näringsämnen för allergi och stärkning av immunsystem

D-vitamin

Solskensvitaminet vars nivåer hos de flesta svenskar brukar vara lägst på våren . Detta kan förebyggas genom att ta tillskott av vitamin D. I allergisammanhang har man funnit att D-vitamin har en förebyggande effekt för säsongsbunden allergi5. Dessutom är D-vitamin mycket viktigt för immunsystemets funktion.

Probiotika

Som redan nämnt är det a och o att man arbetar med att förbättra sin mage och tarm för att få en långsiktig lösning på pollenallergin. Men det har även visats att personer som tar probiotikatillskott har kunnat minska sina allergiska besvär och förbättra livskvaliteten omgående6. Dessutom blir immunsystemet piggare och mår bättre av probiotika.

Tillskott särskilt framtagna för att minska besvär orsakade av pollenallergi:

birch bz

Förutom att ta tillskott är det mycket viktigt att du:

  • Undviker livsmedel som du är allergisk eller överkänslig mot samt undviker livsmedel som korsreagerar med pollenet

- Läs mer: Mildra pollenchocken genom att tänka på korsreaktioner

  • Jobbar med att läka din tarm och stödja din matsmältning
  • Minskar på kemikalier och toxiner som belastar ditt system
  • Sköljer näsan med koksaltlösning regelbundet med en nässköljare

- Läs mer: 10 tips för att lindra din pollenallergi

Nu över till dig: Hur gör du för att kunna naturligt mildra pollenreaktionerna nu på vårkanten?

Kom ihåg du behöver inte gå varje år med pollenallergi. Du kan må bra! Det finns hopp! Men det är bara du som kan göra något åt det. Din hälsa är i dina händer. 

Må Bra hela våren
Amanda Majava

Läs mer:

https://alpha-plus.se/inspiration/naturlig-hjalp-vid-pollenallergi

Källor:

(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22470478

(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23873842

(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3529416/

(4) https://europepmc.org/article/med/1578094

(5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2914320/

(6) https://www.livescience.com/50723-probiotics-help-relieve-seasonal-allergies.html

 

Senast ändrad 2020/07/20
Amanda Majava

Amanda har bloggat och skrivit i över 10 år om hälsa. Förutom på måbranaturligt, har hon även skrivit för funktionsmedicinka tidskriften och skrev artikeln på Kurera.se som fick allra flest besökare i deras historia.

Hennes egna resa från att ha varit helt sängliggande i tonåren till att få den rätta hjälpen med att få tillbaka sin hälsa och kunna optimera den till att bli bättre än hon någonsin kunnat ana har motiverat henne att hjälpa andra att också må bra och nå sin fulla potential.
Innan hon på la all sin fokus på att arbeta som hälsoskribent för MåBra Naturligt jobbade hon som säljare för en av Sveriges största kosttillskottsproducenter och har gått många kurser inom hälsa och slukar hälsoböcker efter hälsoböcker och lägger ner mycket tid på research för att hitta den senaste och bästa forskningen kring hälsa.

Amanda tror helt och fullt på att "Det finns hopp!" Men att din hälsa är i dina händer!

Lämna en kommentar

Kontrollera att du skriver in (*) obligatorisk information där detta anges. HTML-kod är inte tillåtet.

Instagram

mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt

Kontakt

  • Organisationsnr: 556743-0698
  • Odens Tvärgränd 12 • 231 42 Trelleborg
  • Telefon: 0707-540 786
  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Vi svarar inom 48 h

Missa ingenting!

Prenumerera nu och få 10% rabatt! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.

Aktivera javascript för att skicka detta formulär


Fri frakt över 300

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Frågor och Svar
  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Kontakta Oss
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Logga in