2020/07/23

5 råd till dig som lider av kroniskt trötthetssyndrom

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(1 Rösta)

Fler och fler börja lida av kroniskt trötthetssyndrom (ME/CFS), det kan vara svårt att bli diagnostiserad och man måste ha lidit av symtomerna i minst 6 månader. Konventionella sjukvården har inte hittat någon orsak till varför man får denna sjukdom. Men man har upptäckt att många får det i samband med eller efter en eller flera bakterie- eller virusinfektioner och det kommer ganska snabbt på.
Det finns de som har lyckats självläka kroppen och blivit frisk eller åtminstone minskat problematiken så pass mycket att de kan leva ett mer eller mindre ”normalt liv”.*

Här kommer 5 tips till dig med kroniskt trötthetssyndrom (följande råd är även bra för oss alla för att förebygga):

1. Försök att gå till botten med problemet

Även om man i sjukvården säger sig inte vara säkra på vad som kan vara orsaken så har man hittat flera intressanta kopplingar som är värt att gå till botten med om du lider av kronisk trötthetssyndrom.

Virus- och bakterieinfektioner

Mycket vanligt är att de som har blivit diagnostiserade med kroniskt trötthetssyndrom innan sjukdomen slog ut hade en eller flera bakterie- och virusinfektioner.1 Deras immunförsvar är nedslaget och kroppen orkar inte längre. Vi vet också att kroppen kan kapsla in bakterihärdar, och går alltså och bär på en icke-aktiv infektion, länge efter att symtom för infektionen försvunnit. Det är viktigt att verkligen försöka bli av med detta och stärka sitt immunförsvar så gott man kan. Det finns homeopatiska preparat som skonsamt kan hjälpa kroppen att bli av med sådana här envisa infektioner. Tala gärna med din näringsterapeut om råd kring detta.

Allergier och matintoleranser

Man har upptäckt att många med kroniskt trötthetssyndrom ofta lider av olika matintoleranser och ibland till och med allergier och/eller celiaki.2 Det är oerhört viktigt att kolla upp detta och eliminera de livsmedel som din kropp reagerar på. Det är inte konstigt kroppen får diffusa symtom som trötthet, muskelvärk, svaghet, minnesproblem etc. om kroppen hela tiden fightas med antikroppar som inte borde vara där, eller ännu värre, ifall immunförsvaret har börjat attackera tarmen.

Det kan också röra sig om allergier mot kemikalier i vår närhet eller överväxt av jästsvampen Candida Albicans. En undersökning visade att 83% av deltagarna i studien reducerade sina symtom av kroniskt trötthetssyndrom avsevärt efter att de hade gått på en så kallad candida-diet.3 

Så om du lider av kronisk trötthetssyndrom är det viktigt att verkligen kolla upp så inte det bottnar i en autoimmun sköldkörtelsjukdom. Om så är fallet finns det flera naturliga åtgärder att vidta för att kunna balansera upp denna underfunktion och bli av med den autoimmunasjukdomen.

Sköldkörtelproblem

Fler än hälften av alla med kroniskt trötthetssyndrom lider även av en autoimmun sköldkörtelinflammation kallad för hypotyreos. 4
Ibland kanske de får diagnosen utbrändhet, eller bara att de har psykiska besvär eftersom sköldkörtelinflammationen inte alltid upptäcks. Ibland kan en mätning av TSH (ett sköldkörtelstimulerande hormon) visa att halten är normal men man kan ha för låg sköldkörtelaktivitet även om man har normala TSH-värden. TSH-värdet kan nämligen förbli normalt under lång tid även om sköldkörteln attackeras av immunförsvaret. Ibland kan det faktiskt dröja flera år innan TSH-nivån förändras och upptäcks inom sjukvården. Därför är det viktigt att även komplettera den konventionella blodprovsmätningen med diagnosmetoden FNAC (finnålscytologi) som effektivt avslöjar autoimmuna angrepp mot sköldkörteln.

Långvarig inre stress som lett till utbrända binjurar

Ibland kan långvarig stress påverka att HPA-axeln går ur balans, vilket innebär bl.a. att binjurarna arbetat på högvarv med att producera kortisol och bränner på så vis ut sig och kan till slut inte längre producera tillräckligt med kortisol. Detta kan i sin tur leda till sköldkörtelproblem och andra hormonobalanser.

Därför är det viktigt att, förutom att minska stressen i förebyggande syfte, även se till att binjurarna får rätt stöd av näringsämnen för att få tillbaka sin styrka - om stress är en av orsakerna vill säga.4b 

2. Sov ordentligt

Många som kämpar med kronisk trötthetssyndrom lider ofta också av olika sömnproblem.

- Läs mer: "Så blir du fri från dina sömnproblem - utan mediciner"

Men det är oerhört viktigt att du håller i dina sömnrutiner. Gå och lägg dig samma tid varje dag och gå upp varje tid samma dag (även om du behöver vila under dagen så försök hålla på dina sömnrutiner och sitt inte uppe på natten när kroppen bör sova!). Det finns mycket man kan göra för att förbättra din sömnkvalitet och bli av med insomnia. En sådan sak är att varje dag gå ut och få dagsljus.

- Läs mer: "15 sätt att på egen hand förbättra din sömn"

3. Lagom motion är bäst

Det är viktigt att röra på sig för att kroppen ska må bra. Vid kroniskt trötthetssyndrom kan något så enkelt som att gå upp för att borsta tänderna kännas överväldigande. Pressa dig inte med ångest och kval på alla ”borden” och ”måsten” med motion och träning. Men försök ändå att sätta upp små mål varje dag:

  • Gå en promenad varje dag
    Börja smått och öka gradvis längden på promenaden
  • Stretcha
    Försök att stretcha kroppen försiktigt och lugnt varje dag, stretchning kan faktiskt ge dig energi så börja gärna dagen med det
  • Tai chi och Qi Gong
    Många med kroniskt trötthetssyndrom känner att de har haft hjälp av de här lugna men ändå verkningsfulla träningssätten

morgonpromenad ger energi

4. Undvik socker, snabba kolhydrater och eventuella matintoleranser

Socker ger en kick men i längden tröttar socker ut kroppen något oerhört. Du gör dig själv en enorm tjänst genom att undvika allt raffinerat vitt socker.

- Läs mer: "Den verkliga faran med socker"

Kolhydrater omvandlas till socker i kroppen och därför är det viktigt att även dra ner på kolhydrater.

Det kan vara svårt om du har ett sug. Men öka i sådana fall protein- och fettintaget för att hålla blodsocker och mättnadskänslan i balans.

- Läs mer: "8 kosttillskotttips för den sötsugna"

Dras du till kolhydrater eller undviker du protein och fett därför att du känner du att du har svårt att smälta det?
Detta beror troligen på att din matsmältning inte fungerar så bra som den borde. Så försök vidta åtgärder för att förbättra din matsmältning.

Försök att bygga din kost på grönsaker och livsmedel med mycket näringsämnen som du behöver. Det kommer ge din kropp den energi, de verktyg och det protein du behöver för att kunna hjälpa din kropp.

- Läs mer: "Därför bör grönsakerna vara grunden i din kost"

Som vi skrev innan kan en av orsakerna till kroniskt trötthetssyndrom vara allergier och matintoleranser. Intressant är att när man gjorde undersökningar på patienter med IBS såg man att IBS, kronisk trötthetssyndrom och fibromyalgi har ett nära samband och man misstänker att det kan ha att göra med en dålig matsmältning. Då var det framför allt kolhydratrika livsmedel som personerna i studien särskilt verkade kämpa med att klara av5. Så att undvika det man inte tål (man kan behöva göra ett IgG-allergitest) och stödja matsmältningen är mycket viktigt tillsammans med en hälsosam kost.

Precis som du behöver undvika socker är det också bra om du försöker undvika stimulanter som kaffe, tobak, svart te och alkohol.

5. Avsätt tid varje dag för lugn och ro

Bara vetskapen att det är helt okej att varje dag ta det lugnt och att man inte behöver alltid prestera. Men den här tiden bör inte spenderas framför TV eller dator. Försök framförallt att spendera lite tid inåt och lyssna på din kropp, men använd även kreativa metoder för att faktiskt få ut lite av det som finns inom dig.

Tips på vad du kan göra under din lugna stund:

  • Andas! Djupa långa andetag med näsan och buken
  • Läs, meditera, skriv i dagbok
  • Bada i badkar
  • Pyssla och var kreativ
  • Fixa i trädgården eller med dina inomhusplantor
  • Mys med en katt eller hund
  • Massage-6 och akupunkturbehandlingar

Tillskott som kan vara bra

  • Magnesium7:man har sett att magnesium är ofta för lågt hos personer med kroniskt trötthetssyndrom och att intag av magnesium har varit positivt för dem8 

- Läs mer: "Magnesium - en livsviktig mineral"

  • NAD+ är det ämne som visat sig hjälpa personer med kroniskt trötthetssyndrom (och fibromyalgi) bäst. Gärna i samband med Q10.9

- En bra produkt för att ge kroppen mer energi och stödja mitokondrierna i kroppen är Mito Plus från AlphaPlus

  • B-vitamin – man har sett att många med kroniskt trötthetssyndrom har ofta för låga nivåer av B-vitaminer. Särskilt B6,10 men även B12 har visats vara mycket viktig. 11
  • D-vitamin – Det finns viss forskning som tyder på att D-vitamin kan lindra en del symtom på kroniskt trötthetssyndrom, särskilt de som även kämpar med depression.13

- Läs mer: "Detta bör du veta innan du äter D-vitamintillskott"

Ta hand om din mentala hälsa

Att lida av denna jobbiga sjukdom kan verkligen vända upp och ner på livet och orsaka emotionella problem som ångest. Ett sätt att bearbeta dessa känslor är att använda sig av ovan nämnda tips men också komplettera med EFT (emotional freedom technique).

Nu över till dig: Vad har du haft för erfarenhet kring kroniskt trötthetssyndrom och vad har du kunnat göra för att hjälpa din kropp att må bättre?

Må Bra
Amanda Majava

*Den här artikeln vill inte på något sätt förminska den oerhört påfrestande situationen många med ME är i och en del är så pass illa att de till och med behöver rullstol för att orka ta sig fram. De finns de som nästan gett upp hoppet om att ens kunna bli frisk och då vi inte ger några garantier för att det blir så är den här artikeln sammanställning av olika studier och erfarenheter från andra som har lyckats må bättre. Däremot inte sagt att det är enkelt, men inte omöjligt - ge aldrig upp hoppet! 

Referenser:
1. https://www.cdc.gov/me-cfs/about/possible-causes.html
2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11703165/
3. https://pdfs.semanticscholar.org/970e/7712af0925e851a8e802bf390cac076a9854.pdf
4. https://www.sciencedaily.com/releases/2018/03/180320084337.htm#:~:text=New%20research%20demonstrates%20a%20link,be%20distinct%20from%20thyroidal%20disease.
https://www.prohealth.com/me-cfs/library/hypothyroidism-hidden-chronic-fatigue-syndrome-symptom-91991

4b. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/chronic-fatigue-syndrome/symptoms-causes/syc-20360490
5. https://sciencenorway.no/allergies-disease-forskningno/food-intolerance-is-linked-to-different-disorders/1372788
6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3201900/
7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20192908/
8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1672392/
9. https://www.fda.gov/media/113016/download
10. https://pdfs.semanticscholar.org/970e/7712af0925e851a8e802bf390cac076a9854.pdf
12. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/health-matters/201011/nutrition-and-depression-nutrition-methylation-and-depression-part-2
13. https://www.endocrine-abstracts.org/ea/0032/ea0032p119
Senast ändrad 2020/07/24
Amanda Majava

Amanda har bloggat och skrivit i över 10 år om hälsa. Förutom på måbranaturligt, har hon även skrivit för funktionsmedicinka tidskriften och skrev artikeln på Kurera.se som fick allra flest besökare i deras historia.

Hennes egna resa från att ha varit helt sängliggande i tonåren till att få den rätta hjälpen med att få tillbaka sin hälsa och kunna optimera den till att bli bättre än hon någonsin kunnat ana har motiverat henne att hjälpa andra att också må bra och nå sin fulla potential.
Innan hon på la all sin fokus på att arbeta som hälsoskribent för MåBra Naturligt jobbade hon som säljare för en av Sveriges största kosttillskottsproducenter och har gått många kurser inom hälsa och slukar hälsoböcker efter hälsoböcker och lägger ner mycket tid på research för att hitta den senaste och bästa forskningen kring hälsa.

Amanda tror helt och fullt på att "Det finns hopp!" Men att din hälsa är i dina händer!

Lämna en kommentar

Kontrollera att du skriver in (*) obligatorisk information där detta anges. HTML-kod är inte tillåtet.

Instagram

mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt

Kontakt

  • Organisationsnr: 556743-0698
  • Odens Tvärgränd 12 • 231 42 Trelleborg
  • Telefon: 0707-540 786
  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Vi svarar inom 48 h

Missa ingenting!

Ta emot vårt nyhetsmejl "MåBra Nytt" och få del av erbjudanden som bara våra läsare får.


Fri frakt över 300

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Frågor och Svar
  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Kontakta Oss
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Logga in