2020/07/28

Optimera din ämnesomsättning på rätt sätt för långsiktiga resultat

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(2 röster)

När man talar om ämnesomsättning, förbränning eller metabolism, talar man om de processer som tar hand om näringsämnena i kroppen, hur dessa behandlas och tas upp. Det är flera kemiska processer som regleras av ens hormoner. Dessa hormoner är bland annat T4 och T3 som styrs av sköldkörteln och reglerar ämnesomsättningens hastighet.

Den metaboliska processen är helt nödvändig för livet och påverkar oss på cellnivå.

När det kommer till ämnesomsättningen talar man oftast om två sorter: snabb (typ A) och långsam (typ B) ämnesomsättning (det kan även finnas en sk. Typ C som är mellan A och B).

Att ha olika sorters ämnesomsättning är helt ok, precis som det är helt okej att ha olika blodgrupper, olika personligheter osv. Det blir en del av oss och hur vi är.

Problemet är när man har allt för hög ämnesomsättningen eller allt för låg ämnesomsättning, då kan det leda till sjukdomar och tyder på att hormonbalansen i kroppen inte fungerar som den ska. Då ämnesomsättningen är styrd av vår sköldkörtel och sköldkörteln påverkar våra hormoner är det viktigt att vi försöker balansera den här funktionen så det inte blir några över- eller underdrifter.*

Hur vet man vad man har för ämnesomsättning?

Frågeformulär:

Det finns en rad quiz eller frågeformulär som man kan fylla i både hos terapeuter och på nätet. Tänk på att de kanske bara ger dig en ledtråd eller en hint. De behöver inte alltid stämma.

Hårmineralanalys:

Det enklaste sättet att ta reda på detta är genom att göra en hårmineralanalys. I analyssvaret får man inte bara reda på vilken ämnesomsättning man har utan också vilka mineralbalanser i kroppen man behöver reglera samt vilken kost just du behöver för att kunna påverka din mineralstatus samt ämnesomsättning.

- Läs mer: "Näringsterapeutens erfarenheter kring hårmineralanalys"

Andningstest:

Det finns även ett andningstest man kan göra. Man andas då in i en tub i 10 minuter och beroende på syra och koldioxdhalten kan man få reda på var på den metaboliska skalan man hamnar.

Temperatur:

Enklast är att ta sin temperatur. Ta tempen varje dag det första du gör på morgonen (kvinnor i fertil ålder bör ta det på dag 2-4 av menscykeln). Är genomsnittstemperaturen under 36,5 grader har du lägre ämnesomsättning. Optimalt är att genomsnittstemperaturen ligger på 36,5-36,8 grader. 

Vilopuls:

Du kan även testa din vilopuls.. Är den under 60 slag per minut har du en lägre ämnesomsättning, optimalt är 72 slag per minut.

Vad styr din ämnesomsättning?

Visst är det orättvist att vissa kan äta hur mycket de vill och ändå går de aldrig upp i vikt. Medan andra, jag inkluderat, verkar gå upp i vikt bara vid åsynen av mat.

Denna bit av vår ämnesomsättning får vi nog till viss del bara acceptera. Det beror på hur mycket hormoner vår sköldkörtel skickar ut vilket till viss del är genetiskt (förutom när det är en över- eller underfunktion i denna process).

När ämnesomsättningen inte fungerar optimalt på oss, för hög eller för låg, beror detta på stressorer som temporärt kör över den genetiska faktorn och orsakar obalanser. Det finns då saker vi kan göra för att balansera och optimera ämnesomsättningen så den fungerar på allra bästa sätt! Antingen behöver vi ge den en liten boost eller så försöker vi att lugna ner den. Detta styr vi genom vad och hur mycket vi äter, och på vilket sätt vi rör oss och vårt sätt att hantera stress. 

En person med snabbare eller långsammare ämnesomsättning har ofta läggning för att ha olika sorters mineralobalanser. För att få reda på detta är det bäst att göra en hårmineralanalys. Dessa obalanser kan man göra något åt och det är viktigt att dessa rättas till då de kan leda till sjukdomar som vanligen drabbar denna grupp av människor.

- Läs mer: "Hårmineralanalys avslöjar näringsbrister"

Fördelar med att anpassa sin kost efter ämnesomsättning

Genom att äta rätt efter din ämnesomsättnings- och kroppstyp kommer du ofta märka att du mår lite bättre, blir mer balanserad i humöret, mer harmonisk inombords med ett starkare immunförsvar, men också lättare att hålla vikten,

Viktminskning

En del känner att de har testat allt – LCHF, 5:2 osv. men inte lyckats. Detta kan vara för att de dieterna inte passade in på just din kroppstyp, något som är väldigt vanligt!

Är du en Typ A, med snabb ämnesomsättning så mår du oftast bättre av mer kolhydrater och bör kanske ha en mer vegetarisk inställning till din kosthållning än en med Typ B som mår bättre av proteinrikare mat. Så genom att först hitta en optimal balans av kolhydrater, fett och protein som kommer kunna optimera din ämnesomsättning kommer du också kunna hålla eller gå ner i vikt (rättare sagt “nå din optimala vikt”).**

- Läs mer: "Lättaste sättet att går ner i vikt - perfekt för oss latmaskar"

Snabba upp ämnesomsättningen

Något många pratar om är att snabba upp sin ämnesomsättning, och det de oftast menar då är den basala ämnesomsättningen - alltså förbränningen som sker när man är i vilande tillstånd.

Visst finns det livsmedel som kaffe och chili som marginellt ökar den vilande förbränningen, men det är fortfarande fler frågetecken än svar när det kommer till det här området. Marginellt är ordet – du behöver nämligen äta 7 chilifrukter per dag om du ska kunna öka förbränningen med en halv procent.

Framförallt ökar den vilande förbränningen när man har mer muskelmassa. Så att styrketräna är det snabbaste sättet att “öka” ens förbränning på.

Förbränningen saktar även ner ju äldre man blir. Detta betyder att man oftast inte kan äta lika mycket vid 40 som man kunde som 20. Detta har bland annat att göra med att muskelmassan minskar. Så fortsätt att styrketräna! Kombinera gärna styrketräningen med HIIT eller intervaller för bästa resultat.

Men egentligen det vi bör fokusera på är kanske inte alltid att snabba upp eller öka ämnesomsättningen utan att förbättra den och stödja den.

Optimera DIN ämnesomsättning

 Vare sig det handlar om viktminskning eller bara att förbättra hälsan och förebygga sjukdomar så spelar ämnesomsättningen stor roll. Detta styr du genom att:

  •  Förbättra din hormonbalans
  •  Reglera dina mineralerbalanser

 Genom att optimera din kropp på detta sätt kommer din kropp att hitta sin optimala vikt (vilket är mycket viktigare att prata om än att bara gå ner i vikt!). Flytta fokus från att arbeta/förbränna hårdare till att arbeta/förbränna smartare.

Så som du nu säkert förstår spelar alltså maten vi äter stor roll, likaså vilka tillskott vi tar; och när det kommer till detta finns det ingen one-size-fits-all. Man behöver arbeta med sin kropp helt individuellt. Du kan göra detta genom att göra hormonanalys och/eller hårmineralanalys, ocjh arbeta gärna med en kunnig näringsterapeut som kan guida dig rätt och hjälpa dig att införa hälsosamma vanor som gynnar din hormonhälsa och ämnesomsättning utefter de resultat du får.

Undvik det som skadar din ämnesomsättning

 Detta inbegriper:

  • Bantningar, fasta, svälta, inte äta tillräckligt
  • Undvika alla kolhydrater
  • Undvika allt fett
  • Äta för lite protein
  • Träna alldeles för mycket
  • Träna alldeles för lite
  • Äta för sent
  • Sova för lite
  • Inte få i dig tillräckligt med näring

- Läs mer: "Bli lätt med kokosfett"

Må Bra
Amanda Majava

*Observera: när man pratar om en för hög eller för låg ämnesomsättning kan det ha att göra med sjukdomar. Mer om detta i en kommande artikel! I den här artikeln talar vi om ens optimala ämnesomsättningsbalans och hur man genom att leva efter den kan förebygga att ämnesomsättningen blir för hög eller låg.

**Observera: Både de med snabb ämnesomsättning och de med långsammare ämnesomsättning kan vara överviktiga. Själva vikten behöver inte vara en indikation på vilken ämnesomsättning man har. Däremot får oftast Typ A sin vikt på magen i form av en kulmage, medan Typ Bs vikt sätter sig längre ner på rumpan och låren.

 

Senast ändrad 2020/07/28
Amanda Majava

Amanda har bloggat och skrivit i över 10 år om hälsa. Förutom på måbranaturligt, har hon även skrivit för funktionsmedicinka tidskriften och skrev artikeln på Kurera.se som fick allra flest besökare i deras historia.

Hennes egna resa från att ha varit helt sängliggande i tonåren till att få den rätta hjälpen med att få tillbaka sin hälsa och kunna optimera den till att bli bättre än hon någonsin kunnat ana har motiverat henne att hjälpa andra att också må bra och nå sin fulla potential.
Innan hon på la all sin fokus på att arbeta som hälsoskribent för MåBra Naturligt jobbade hon som säljare för en av Sveriges största kosttillskottsproducenter och har gått många kurser inom hälsa och slukar hälsoböcker efter hälsoböcker och lägger ner mycket tid på research för att hitta den senaste och bästa forskningen kring hälsa.

Amanda tror helt och fullt på att "Det finns hopp!" Men att din hälsa är i dina händer!

Lämna en kommentar

Kontrollera att du skriver in (*) obligatorisk information där detta anges. HTML-kod är inte tillåtet.

Instagram

mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt

Kontakt

  • Organisationsnr: 556743-0698
  • Odens Tvärgränd 12 • 231 42 Trelleborg
  • Telefon: 0707-540 786
  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Vi svarar inom 48 h

Missa ingenting!

Ta emot vårt nyhetsmejl "MåBra Nytt" och få del av erbjudanden som bara våra läsare får.


Fri frakt över 300

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Frågor och Svar
  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Kontakta Oss
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Logga in