2020/09/11

Övervinn stress och utmattning genom att förstå ditt unika stressmönster

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(0 röster)

Du har helt säkert i din omgivning lagt märke till att du och dina vänner reagerar helt olika på precis samma situation. Det en del blir mycket stressade av tar andra med ro och vice versa. Detta beror på att vi har olika stressreaktioner i kroppen, och den här reaktionen är helt individuell. Genom att lära dig mer om din personliga stressreaktion och hur du bäst stödjer dina olika nervsystem kan du uppnå balans igen.

Stress kan vara fysisk, känslomässig eller både och. Stress i någon form nästan alltid är starten på en rad hälsoproblem; det är själva orsaken till att balansen i kroppen rubbas och man öppnar upp vägar för sjukdomar att få fäste.

Det sympatiska- och det parasympatiska nervsystemet

För att förstå vårt individuella stressmönster behöver man känna till att vi har två nervsystem som i första hand styr vår metabolism – det sympatiska och det parasympatiska. De här systemen sköter kontakten med våra organ med hjälp av nervsignaler. Beroende på vilket nervsystem som är dominant i vår kropp kommer det påverka organen som de i sin tur kommunicerar med.

Det sympatiska nervsystemets viktigaste uppgift är att se till att kamp- och flyktreaktionen fungerar. Att det sympatiska nervsystemet har signalerat en fara kan märkas fysiskt i det att pulsen ökar, luftrören liksom pupillen vidgas och insulinreaktion hämmas.

Det parasympatiska nervsystemet fungerar som en motpol till det sympatiska genom att försöka lugna ner systemet efter en kamp- och flyktreaktion, detta märks fysiskt genom att pulsen sänks, luftrören och pupillernas dras sammas och insulinreaktionen sätts igång.

En stress som blivit kronisk

På grund av en oförmåga att framkalla en motstånds- eller återhämtningsreaktion har det hos många människor lett till att deras akuta (oundvikliga) stress, istället för att återgå till det normala läget, blivit kronisk. Kroppen börjar visserligen anpassa sig till det här nya, men icke-hälsosamma, förhållandet, men lägger ändå en grogrund för sjukdomar.

När det ena systemet blir dominant

Varje fas i en stressreaktion kräver en viss sorts näring för att kunna återgå till det normala. Tillförs inte den här näringen (vilket är väldigt vanligt då man befinner sig i en stressreaktion, man är trött, sliten, får insulinproblem m.m.) kommer det leda till näringsbrister och framförallt näringsobalanser.

De här näringsobalanserna påverkar i sin tur våra viktiga kontrollcentra i hjärnan, hypotalamus och hypofysen, vilket i sin tur leder till att det ena eller det andra nervsystemet blir dominant. Till exempel, om ens sympatiska nervsystem är i dominans kommer det leda till en ökad sympatisk aktivitet i de organ som styrs av nervsignaler från det nervsystemet.

Vid en sympatisk dominans har man ofta:
  • Typ A personlighet
  • Förhöjd ämnesomsättning
  • Förhöjt blodtryck
  • Dragning till stress
  • Högre kroppstemperatur
  • Oro och ångest
Vid en parasympatisk dominans har man ofta de motsatta:
  • Typ B personlighet
  • Långsam ämnesomsättning
  • För lågt blodtryck
  • Lägre kroppstemperatur
  • Depression

Uppnå jämvikt och balans

Kroppens mål är att nå en sorts jämvikt så att man varken har för stor dominans åt det ena eller det andra hållet, att samspelet mellan de båda systemen fungerar utan att den ena blir alltför dominant och tar över.

Det lättaste sättet att nå denna jämvikt och balans är genom att ge kroppen den sorts näring den behöver för att antingen lugna ner en parasympatisk dominans eller för att aktivera en sympatisk dominans.

En person kan vara trött fastän han har snabb ämnesomsättning (sympatisk dominans) precis lika väl som en person med långsam ämnesomsättning (parasympatisk dominans) kan vara trött. Men näringsbehovet är helt olika på grund av att förhållandet (eller obalanser) mellan de olika mineralerna oftast är tvärtom. Därför är det viktigt att inte gissa sig till sina näringsbehov, särskilt inte när man har haft en stressreaktion som varit ihållande och man kämpar med olika problem till följd av detta.

Att förstå sina unika stressmönster och vad som bör göras åt det

Genom att göra en hårmineralanalys kan man lätt se vilket av ens nervsystem som är i dominans och vart på i en stressreaktion man befinner sig. Man får även se svart på vitt hur mineralerna är i förhållande till varandra och vad som skulle behöva göras för att åtgärda eventuella obalanser. Mineralmönstret visar på om systemet är överstressat eller utmattat. Det är framförallt förhållanden mellan natrium/kalium samt kalcium/magnesium som ger bra insikt kring detta.

När obalanser mellan dessa mineraler rättas till är det alltså inte bara en näringsbrist som regleras, utan hela nervssystemet (hela kroppens kommunikationsförmåga) förstärks och kroppen kan äntligen återgå till en jämvikt som både kommer märkas av fysiskt men också psykiskt. *

En hårmineralanalys ger dig värdefull insikt om din kropps hälsostatus och vad du kan göra för att må bättre. I stället för att äta kosttillskott i blindo och inte helt säkert veta om det är det just du behöver får du ett skräddarsytt kosttillskottsprogram.

MåBra
Amanda Majava

*Tänk på att man inte går från sjukdom till normaltillstånd över en natt. Beroende på hur länge du lidit av ett visst problem eller hur grava dina obalanser är kan en viss tid behöva gå för att rätta till de här problemen. En hårmineralanalys är bra för att den visar hur din kropps mineralstatus är sedan en tid tillbaka, det samlade intaget och upptaget över tid. Därför påverkas inte resultatet av vad du åt dagen innan du gjorde testet. Olika kroppar går dessutom igenom olika mönster för att bli friska. En del blir aningens sämre när man börjar balansera upp med mineraler. Detta är normalt och är en process som kroppen går igenom för att kunna återupprätta en viss jämvikt.

 

Senast ändrad 2020/09/11
Amanda Majava

Amanda har bloggat och skrivit i över 10 år om hälsa. Förutom på måbranaturligt, har hon även skrivit för funktionsmedicinka tidskriften och skrev artikeln på Kurera.se som fick allra flest besökare i deras historia.

Hennes egna resa från att ha varit helt sängliggande i tonåren till att få den rätta hjälpen med att få tillbaka sin hälsa och kunna optimera den till att bli bättre än hon någonsin kunnat ana har motiverat henne att hjälpa andra att också må bra och nå sin fulla potential.
Innan hon på la all sin fokus på att arbeta som hälsoskribent för MåBra Naturligt jobbade hon som säljare för en av Sveriges största kosttillskottsproducenter och har gått många kurser inom hälsa och slukar hälsoböcker efter hälsoböcker och lägger ner mycket tid på research för att hitta den senaste och bästa forskningen kring hälsa.

Amanda tror helt och fullt på att "Det finns hopp!" Men att din hälsa är i dina händer!

Lämna en kommentar

Kontrollera att du skriver in (*) obligatorisk information där detta anges. HTML-kod är inte tillåtet.

Instagram

mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt

Kontakt

  • Organisationsnr: 556743-0698
  • Odens Tvärgränd 12 • 231 42 Trelleborg
  • Telefon: 0707-540 786
  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Vi svarar inom 48 h

Missa ingenting!

Ta emot vårt nyhetsmejl "MåBra Nytt" och få del av erbjudanden som bara våra läsare får.


Fri frakt över 300

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Frågor och Svar
  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Kontakta Oss
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Logga in