2021/01/26

5 tips till att förbättra matsmältningen redan idag!

Skrivet av

Halsbränna, gasig, uppblåst i magen efter att ha ätit, trött efter lunchen, sötsugen efter middagen. Allt det här är symptom på en dålig matsmältning.

Det finns inga skäl att gå runt och lida på grund av något av ovanstående problem. Det är helt onödigt faktiskt!

Många har fått hjälp att kunna bli av med besvär som har med dålig matsmältning att göra och det kan du också.

Vikten av en bra matsmältning

Näring

Det allra viktigaste skälet med att ge sin matsmältning lite uppmärksamhet och att arbeta på att förbättra den är för att hela ditt näringsupptag är beroende av en välfungerande matsmältning.

Kan inte kroppen klara av att smälta eller spjälka maten i tillräckligt små beståndsdelar kommer inte kroppen heller att kunna ta upp de vitaminer, mineraler, aminosyror, fettsyror med mera som är helt nödvändiga för kroppens viktiga funktioner. Det påverkar hjärnhälsan, hormonhälsan, vårt immunförsvar, vår energi, vår hud, vårt hår, vår syn – ja allt!

Mikroorganismer

Dålig matsmältning kan även leda till att mikroorganismer som parasiter och bakterier kan komma in i vårt system. Om vi har en tillräckligt sur magsaft kommer inte parasiter och liknande överleva och kunna ta sig vidare.

Tyvärr, på grund av kost och läkemedel har många en magsaft med alldeles för lite och för svag magsyra, vilket gör att parasiterna överlever och tar sig vidare ner i tarmen och ut i blodet.

Parasiter, amöbor, maskar och dyl. är INTE kul att ha, av egen erfarenhet. Det i sin tur kan leda till inte bara magproblem av alla dess slag, men huvudvärk, ledvärk, trötthet med mera.

Lyssna på kroppen när den varnar

Det finns självklart många fler orsaker till att det är så viktigt att ha en bra matsmältning.

Men kontentan är att det här är ingen funktion att ta lätt på eller att på något sätt nonchalera. En del säger att de vant sig vid att vara gasig, uppsvälld med mera. Men snälla, vänj det inte vid det onormala! Det är din kropp som försöker säga till dig något – den försöker berätta för dig att den behöver hjälp!

5 sätt att förbättra din matsmältning redan idag

Så vad är då fem saker du kan göra redan idag för att förbättra din matsmältning? Bara för att alla fem sätten är bra betyder du inte att du behöver göra alla dessa förändringar på en och samma gång. Även en förändring kommer leda till stor förbättring och underlätta din matsmältning mycket.

Så ha som mål att under veckan försöka tänka ett av de här tipsen, för att sedan nästa vecka kanske addera ytterligare ett.

1. Drick rätt

Att dricka vatten mycket och regelbundet under dagen ÄR viktigt. Men den enda gången du INTE ska dricka vatten är just precis innan, medan eller efter du äter maten. Detta är för att din magsaft och dina matsmältningsenzymer blir utspädda och kan inte arbeta på lika effektivt.

Dessutom dricker många kallt vilket har en kylande effekt på magsaften som enligt österländsk medicin brukar jämföras med en eld. Så är det något du ska smutta på är det i sådana fall lite ljummet te tillsammans med maten.

 Jag ska inte hyckla och säga att jag aldrig dricker vin till maten! Men det vi pratar om är inte vad vi gör på fredagskvällen utan vad vi gör de andra 10-12 måltiderna i veckan!

Men om du ska dricka något INNAN maten kan det vara ett mindre glas med vatten (gärna ljummet) med citronjuice (äkta, inte citronsyra!) eller äppelcidervinäger. Detta stimulerar saltsyran i magsäcken och förbättrar matsmältningen.

Ett tips är att dricka detta ett stort glas av ljummet citronvatten det första du göra varje morgon!

Framförallt sluta drick läsk! Det skadar din mage något oerhört mycket.

2. Ät din största måltid mitt på dagen

Mitt på dagen är matsmältningens tid. Då är kroppen inställd på att äta och de flesta märker att de mår mycket bättre av att låta lunchen vara den största måltiden. På morgonen och kvällen är inte matsmältningen lika optimal och då är det bättre att något lättare.

3. Ät sakta och tugga maten

Alldeles för många slänger i sig maten, sitter framför tv och dator medan de äter och tuggar knappt. Detta är förödande för vår matsmältning.

Matsmältningen börjar faktiskt redan i munnen. Det första steget av spjälkningen är att tugga maten. Tuggar vi inte magen blir det jobbigare för samtliga efterföljande processer i systemet att smälta maten ordentligt.

Försök istället att låta de 30 minuterna som du äter bli en liten träning i mindfulness, att bara vara i nuet, slappna av andas. Att andas några djupa andetag innan du äter gör att hela systemet börjar slappna av och du kan äta lugnare. En del tackar också innan de äter, vilket bortsett från den andliga aspekten, gör att man äter maten lugnare och med mer tacksamhet (vilket även den som lagat maten kommer uppskatta att du gör).

Igen, ibland har man en jobbig deadline och behöver äta framför datorn och ibland är det mysigt att äta pizza medan man kollar på en film. Vi talar inte om undantagsfallen utan vi talar om vad vi gör i vardagen!

Låt frukost, lunchen och middagen bli en trevlig liten avslappnande oas där du kan (om du inte har vilda småbarn?) äta maten i lugn och ro.

4. Ät mycket grönt och även bittra grönsaker

 Gröna grönsaker och särskilt bittra örter och grönsaker innehåller inte bara mycket viktig näring för oss utan främjar också en god och bra matsmältning.

 5. Ta tillskott av matsmältningsenzymer, saltsyra och/eller bittra örter

 För att få en snabb och direkt hjälp för en bättre matsmältning är matsmältningsenzymer, saltsyra och eventuell bittra örter en av de bästa och mest effektiva sätten att göra.

 Med bittra örtteextrakt kan du främja en bättre miljö i magsaften. Matsmältningsenzymer och tillskott av saltsyra underlättar för matsmältningssystemet om den efter många år av negligering har fått kämpa på för mycket.

 Vissa behöver alla tre, vissa behöver bara saltsyra och enzymer, vissa behöver bara enzymer och vissa behöver bara en viss sorts av enzymer. Det beror lite på. För att få en mer individuell rådgivning kring detta rekommenderar jag att du gör en hälsorådgivning.

 Fråga dig:

  • Har du svårt att smälta protein och kanske känner dig dragen till en vegetarisk kost på grund av magen?
  • Lider du ofta av sura uppstötningar*?
  • Har du ofta gaser efter maten? (i båda riktningar)
  • Har du en känsla av att magen är alltför full?
  • Kan du se osmält mat i avföringen?
  • Är du ofta illamående?

Svarar du ja på en eller flera av ovanstående behöver du troligen saltsyratillskott.

Men det utesluter inte heller att du eventuellt skulle behöva matsmältningsenzymer också.
Testa att ta matsmältningsenzymer i 2–4 månader och se själv hur du mår.

Långsiktiga resultat kräver långsiktiga lösningar

Som med allt annat som har med din hälsa och kropp att göra så är din livsstil avgörande om du vill ha långsiktiga resultat.

Ät en hälsosam och sund kost

En kost baserad på snabbmat, snabba och raffinerade kolhydrater samt socker försvagar saltsyran i magsäcken. Då måste bukspottskörteln arbeta på hårdare med att tillverka matsmältningsenzymer vilket tröttar ner den. Är det för lite enzymer och för mycket fett får gallan problem vilket senare leder till gall- och leverproblem.

Så även om du unnar dig något ”ohälsosammare” ibland – låt en hälsosam kost med mycket grönsaker utgöra grunden i din vardagskost.

Stressa mindre

Som du säkert vet påverkas vår tarmflora mycket negativt av stress. Men inte bara det, stressen påverkar även matsmältningen negativt.

När du är stressad slår kroppen på kamp-och-flykt-läget och stänger ner matsmältningen. När den är stressad har kroppen inte ro till att äta utan fokuset är på att överleva. Därför är det så oerhört viktigt att inte äta mat när man är stressad, utan en stund innan maten lugna ner sig, andas och n j u t a av maten.

Försöker du att vara mer närvarande när du äter, känna efter smakerna, tugga maten och inte slänga i dig maten kommer kroppen även att hinna signalera till dig när den är mätt, och därmed blir risken att du äter mer än vad din kropp klarar av att smälta också mindre.

Dra ner på onödiga läkemedel

Läkemedel har oftast en direkt negativ påverkan på vår matsmältning. Vi säger inte att alla läkemedel är onödiga, åtminstone inte för en viss tid. Men många äter på tok för många läkemedel och symptomdämpar olika problem i kroppen. Sen kommer de till vår klinik med magproblem. Men så länge de fortsätter att gå på de här läkemedlen är det nästan helt omöjligt att hjälpa dem.

Första steget är alltså att, med din läkares hjälp, se över vad det egentligen är för läkemedel du tar och vad de är för och vad de har för negativa biverkningar. Sedan med hjälp av en näringsterapeut (i samråd med din läkare) behöver ni, innan ni fokuserar på att förbättra magen, se hur du kan hjälpa kroppen att läkanaturligt så du inte behöver använda alla läkemedel, eller åtminstone dra ner på några.

Först efter det kommer du kunna arbeta på att få en bättre matsmältning och bli fri från dina konstanta magproblem.

Två sista tips som är oerhört viktiga men som inte gäller alla:

  • Sluta röka! Rökning skadar hela din kropp men framförallt har alla rökare som kommer till oss problem med magen.
  • Minska på alkoholen. Det är svårt för många att erkänna hur mycket de faktiskt dricker. Men alkohol är mycket skadligt för matsmältningen. Dra ner rejält på alkohol om du misstänker du dricker för ofta och för mycket.

MåBra
Amanda Majava

* Många har fått lära sig att sura uppstötningar betyder att man har för mycket saltsyra men så behöver det inte vara, sura uppstötningar kan man få av för lite saltsyra också (därför är det inte bra att äta magsyrahämmande läkemedel (protonpumpshämmare, typ Omeprazol) utan att först kolla upp vilket det verkligen är).

Amanda Majava

Amanda har bloggat och skrivit i över 10 år om hälsa. Förutom på måbranaturligt, har hon även skrivit för funktionsmedicinka tidskriften och skrev artikeln på Kurera.se som fick allra flest besökare i deras historia.

Hennes egna resa från att ha varit helt sängliggande i tonåren till att få den rätta hjälpen med att få tillbaka sin hälsa och kunna optimera den till att bli bättre än hon någonsin kunnat ana har motiverat henne att hjälpa andra att också må bra och nå sin fulla potential.
Innan hon på la all sin fokus på att arbeta som hälsoskribent för MåBra Naturligt jobbade hon som säljare för en av Sveriges största kosttillskottsproducenter och har gått många kurser inom hälsa och slukar hälsoböcker efter hälsoböcker och lägger ner mycket tid på research för att hitta den senaste och bästa forskningen kring hälsa.

Amanda tror helt och fullt på att "Det finns hopp!" Men att din hälsa är i dina händer!

Lämna en kommentar

Kontrollera att du skriver in (*) obligatorisk information där detta anges. HTML-kod är inte tillåtet.

Instagram

Kontakt

  • Organisationsnr: 556743-0698
  • Odens Tvärgränd 12 • 231 42 Trelleborg
  • Telefon: 0707-540 786
  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Vi svarar inom 48 h

Missa ingenting!

Få "Detoxprogram 3 dagar" e-bok GRATIS när du prenumererar! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.

Aktivera javascript för att skicka detta formulär


Fri frakt över 300

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Frågor och Svar
  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Kontakta Oss
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Logga in
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera-nu-e-bok.jpg

Få "Detoxprogram 3 dagar" e-bok GRATIS när du prenumererar! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.

Aktivera javascript för att skicka detta formulär