2021/06/18

Bittra örter som förbättrar din matsmältning

Skrivet av

Gillar du bittra grönsaker? Det är faktiskt inte så många som gör det (även om många gärna tar en liten aperitif inom måltiden). Vi har instinktivt lärt oss att mycket som är bittert är farligt vilket är ett skydd för att inte få i oss giftiga växter och plantor.

Men allt som är bittert är inte farligt. Tvärtom är många bittra växter läke- och medicinala växter. Men en alldeles för liten del av vår mat är bitter. Vi dras åt allt som är sött och salt, men bittert undviker vi helst. Detta är något som även de som förädlar våra livsmedel vet om och därför smakar många grönsaker mindre bittert idag i jämförelse med hur det smakade tidigare.

Idag har många tyvärr jobbiga problem med matsmältningen; säkert hälften av alla som kommer till vår klinik klagar på sin mage.

Ett av flera skäl till mångas matsmältningsproblem är att de har för lite saltsyra i magsäcken eller för liten enzymproduktion. En vanlig missuppfattning är att de som har problem med matsmältningen har för mycket saltsyra och därmed behöver saltsyrahämmande medel, men så är ofta inte fallet utan många gånger är brist på saltsyra det som orsakar ens obehag.

   - LÄS MER: "Halsbränna - för mycket eller för lite syra?"

Men det bittra i grönsakerna hjälper kroppen att få bättre funktion på matsmältningen. Den bittra smaken hjälper kroppen att öka på saltsyraproduktionen i magsäcken vilket förbättrar matsmältningen. Men det är inte bara i munnen som vi har receptorer för bittermedel. Utmed hela matsmältningssystemet finns dem och när de blir stimulerade ökar de förutom saltsyran även enzym- och gallproduktionen. Sammanlagt har vi ca 30 receptorer och ju fler som blir aktiverade desto mer kommer matsmältningen bli aktiverad.

matsmaltning ont

Bittra grönsaker och örter stödjer matsmältningen genom att:

Känner du dig trött efter du ätit? Kanske lite uppblåst, lite trög i magen eller lite lös i magen? Ja då kan bittra örter göra underverk för att förbättra din matsmältning och hjälpa dig att må bättre redan idag.

   - LÄS MER: "5 tips till att förbättra matsmältningen redan idag"

Därför är det bra om du i maten kan även använda bittra grönsaker, ruccola, bittergurka m.m. Men det är faktiskt inte lätt att alltid lyckas ha bittra grönsaker till varje måltid. Därför är det bra att boosta matsmältningen genom att ta bittermedel. Bittermedel görs av bittra örter som fått dra i en alkohol- eller glycerolbas.

Några av de vanligaste bitterörterna:

Bittergurka

Mest känd för sin blodsockerbalanserande egenskap, men även bittergurka (eller bitter melon som den också kallas för) kan hjälpa till om man har en svag matsmältning som kanske kommer av en infektion eller inflammation.

Gentiana

En av de bittraste örterna. Men den är oerhört effektiv, särskilt för de som har problem att smälta fett, ofta känner sig illamående, lider av en bakterie- eller parasitinfektion och har en allmänt svag matsmältning.

Kamomill

Kamomill är en lugnande ört som är bra när man har svårt att slappna av. Den är också bra vid svag matsmälning som kanske yttrar sig i kramp, kolik och nervositet.

Kanadensisk gulrot

För de som har en svag matsmältning men vars avföring är mer som diarré är denna ört mycket bra. Även bra emot bakterie- svamp- och amöbainfektion.

Kronärtskocka

Bra för de som har dålig matsmältning på grund av gallbesvär.

Malört

Många kanske refererar malört till snaps. Malört är mycket bra för de som har en svag och kanske gasig mage. Den är även mycket bra på att döda parasiter och maskar, både i tunn-, tjock-, och ändtarmen.

Maskros

Framför allt är maskros bra för de som har gallbesvär då den är galldrivande. De vars mage är trög och ofta lider av förstoppning kan också känna att maskros hjälper dem.

Svart valnötsbark

Framförallt bra vid parasit- och svampöverväxt men även för de som har diarré.

kronartskocka bz

Intag av bittermedel

Det bästa är att dricka de bittra örterna utblandat i lite vatten i samband med maten. Allra bäst är när man verkligen får smaka den bittra smaken, då smaken i sig till stor del gör att matsmältningen sätts igång bättre. Kapslar och tabletter fungerar också (då det finns bitterreceptorer utmed hela matsmältningssystemet) men man behöver ofta en liten högre dos än om man använder en tinktur som man blandar i vatten och dricker. (Det smakar inte alltid gott, men det går snabbt och jag lovar du kommer vänja dig vid det och längre fram kommer du inte tycka det är så hemskt faktiskt.)

Ta bittermedlet förebyggande 15 minuter innan maten eller som en kur efter maten om du känt att du överätit eller mår illa på grund av dålig matsmältning.

Ibland kan man behöva köra på en eller två bittermedel under ett tag, och kroppen mår mycket bra av det, för att senare kanske behöva byta till andra bittermedel. Det är helt normalt att kroppen blir trött på en sorts ört och du kan få lika bra effekt genom att efter ett tag byta till en annan ört. En kombination av olika örter i en blandning kan också vara bra, då tillsammans kan de hjälpa till att aktivera olika receptorer. Till exempel en kombination av mattram, malört och gentiana kan tillsammans aktivera 12 av de nästan 30 receptorerna. 

För att få bästa vägledning i vilka örter just du skulle må bra av kan du boka en telefonkonsultation med vår fyto[ört]terapeut.

“Du är vad du tar upp”

Som du säkert redan vet så är det oerhört viktigt att matsmältningen fungerar som den ska. Det gör inte bara att dina magproblem minskas. Utan framförallt förbättrar upptaget av näringen du äter. För du är ju inte vad du äter, utan du är ju vad du kan ta upp från maten.

Andra skäl till att bittra grönsaker och örter är bra:

Nu över till dig: Har du provat bittra örter? Hur har du upplevt att det har förbättrat din matsmältning?

MåBra
Amanda Majava

Referenser:
Senast ändrad 2021/06/22
Amanda Majava

Amanda har bloggat och skrivit i över 10 år om hälsa. Förutom på Må Bra Naturligt har hon även skrivit för Funktionsmedicinsk tidskrift och skrev artikeln Kurera.se som fick allra flest besökare i deras historia.

Hennes egna resa från att ha varit helt sängliggande i tonåren till att få den rätta hjälpen med att få tillbaka sin hälsa och kunna optimera den till att bli bättre än hon någonsin kunnat ana har motiverat henne att hjälpa andra att också må bra och nå sin fulla potential.
Innan hon på la all sin fokus på att arbeta som hälsoskribent för Må Bra Naturligt jobbade hon som säljare för en av Sveriges största kosttillskottsproducenter. Hon har gått många kurser inom hälsa och slukar hälsobok efter hälsobok och lägger ner mycket tid på research för att hitta den senaste och bästa forskningen kring hälsa.

Amanda tror helt och fullt på att "Det finns hopp!"
Men att din hälsa är i dina händer!

Hoppas du kan inspireras och motiveras av hennes artiklar att göra de förändringar du behöver göra för att uppnå en bättre hälsa.

Lämna en kommentar

Kontakt

  • Organisationsnr: 556743-0698
  • Odens Tvärgränd 12 • 231 42 Trelleborg
  • Telefon: 0707-540 786
  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Vi svarar inom 48 h

Missa ingenting & få 10% rabatt!

Få 10% rabatt på ditt nästa köp när du börjar prenumerera på våra nyhetsbrev! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.

Aktivera javascript för att skicka detta formulär


Fri frakt över 300

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Frågor och Svar
  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Kontakta Oss
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Logga in
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

prenumerera_rabatt_1.jpg

Få 10% rabatt på ditt nästa köp när du börjar prenumerera på våra nyhetsbrev! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.

Aktivera javascript för att skicka detta formulär