2021/09/07

4 sätt att hjälpa ditt barn med adhd

Skrivet av

5-7% av alla skolbarn* har diagnostiserats med adhd, ungefär hälften av dessa är flickor. 6% av alla pojkar som diagnostiseras i åldrarna 10-14 år får läkemedel mot adhd.

Jag minns att redan i lågstadiet var två pojkar i min klass diagnostiserade med det som vi nu kallar för adhd. Nu är det ett tag sedan och kunskapen kring adhd har inte bara blivit större men själva diagnosen har också blivit allt vanligare. Så jag klandrar inte mina lärare, de gjorde nog sitt allra bästa med den kunskapen de hade. Men jag minns att vi alla blev tillsagda att vara mycket försiktiga med dem då de lätt kunde brusa upp och tyvärr ledde detta till att de blev utanför och av de flesta stämplade nästan som farliga. Den utanförskapen kan verkligen inte har förbättrat hur de mådde inombords. Särskilt en av pojkarna minns jag med värme; jag kommer inte ihåg vad jag gjorde eller sa, men en gång när han fick ett utbrott och jag råkade vara i hans närhet så var det något som jag sa eller gjorde som fick honom att snabbt lugna ner sig. Efter det höll han sig ofta i min närhet och var alltid snäll mot mig och försvarade mig vid något tillfälle. Jag var nog bara 6 år vid detta tillfälle. Men jag minns att jag tänkte att han är nog mer missförstådd än ”konstig”.

Värmen jag känner för barn diagnostiserade med adhd eller, kanske vanligare, blivit beskyllda för att ha adhd (även om ingen diagnos finns) bara för att de är lite besvärligare än sina syskon, har hållit i sig. Kanske har jag många gånger känt en dragning till dessa ungdomar då de oftast är oerhört konstnärliga och besitter så många fina talanger och har förmågan att se saker ur ett annat perspektiv. Inte undra på att många vuxna med adhd har lyckats bli framgångsrika inom en mängd olika sektorer.

adhd kreativ


Forskningen som vi har i nuläget har inte kunnat peka på en enda orsak till att så många drabbats av adhd, men mycket lutar på att det är genetiskt. Vi kommer inte i den här artikeln gå in på vad som är grundorsakerna till adhd, då det fortfarande är ett omtvistat ämne. Utan vi kommer fokusera på att hur näringen spelar stor roll i att minska symptomen vid adhd. För det är intressant att en kombination av förändringar i kost tillsammans med kosttillskott, avslappningsövningar och rörelse har visat sig kunna hjälpa både vuxna och barn som blivit diagnostiserade med adhd. Många gånger har inte bara symptomen med hyperaktivitet, koncentrationssvårigheter, aggressivitet och impulsiviteten förbättrats, men framförallt har ångesten som många lider av lugnat ner sig mycket. Många har kunnat leva ett helt normalt liv och sluppit stämpeln, som visserligen gav dem tröst till att förstå varför de mådde som de mådde, men som märkte dem som annorlunda och som någon som inte ”passar in” i samhället.

I den här artikeln ska vi kolla först och främst på hur vi kan använda kosten och makronutrienter för att dämpa adhd symptom och hjälpa våra barn* och ungdomar att nå sin fulla potential. Medan vi i nästa artikel ska se lite närmre på hur kosttillskott och mikronutrienter kan ge ett bra stöd för dem.

- Läs mer: "8 nycklar som hjälper föräldrar att stärka sina barns hälsa"

Det som händer i hjärnan hos någon med adhd

Även om man inte vet exakt vad det är som händer vid adhd så har man åtminstone upptäckt att en viss del av problematiken återfinns i framdelen av hjärnan. Man tror att den här delen av hjärnan fungerar aningen långsammare än hos andra.

En del tror att det framför allt är signalsubstansen dopamin som de med adhd har brist på. För med för lite dopamin och noradrenalin i framdelen av hjärnan kan inte hjärnan ta in och reagera på information lika smidigt som den borde kunna. Det är av den här anledningen som vissa läkemedel för adhd fokuserar på att öka dopamin eller noradrenalin i hjärnan.

Detta är intressant, för när vi förstår att signalsubstansernas kommunikation i hjärnan och hela nervsystemet är inblandade kan vi också enklare förstå kopplingen mellan det vi äter - näringen vi tar upp - och hur vi beter oss.

Adhd ur ett funktionsmedicinskt perspektiv

Depression, ångest, demens, autism, adhd är alla olika diagnoser som har med vår hjärnhälsa att göra. Men de är också diagnoser, eller ett samlingsnamn på människor som har liknande symptom. Adhd är samlingsnmanet för de som har dålig koncentration, inte kan fokusera, är hyperaktiva m.m. Detta är symptomen. Många har även sociala problem, ångest och är rädda, Vi märker ofta att barn som blivit diagnostiserade med adhd samtidigt har en rad andra fysiska problem som pollenallergi, astma, huvudvärk, eksem, illamående, diarré, magont och är ofta  förkylda. Många har ofta stort sug efter kolhydrater och sötsaker. Inom skolmedicinen tycker man gärna om att dela upp dessa problem i olika fack, medan vi inom funktionsmedicinen försöker se den gemensamma underliggande faktorn som OFTA återfinns i näringsbrister och inflammation på grund av en mage och tarm som inte fungerar som den ska. Intressant nog är att man har funnit ett samband mellan tidigt antibiotikaanvändande och adhd 1 vilket kan förklara mycket, både att många med adhd har magproblem och att det finns en koppling till näringsbrister (vilket leder till brist på viktiga signalsubstanser), nedsatt immunsystem och kopplingen mellan allergier och adhd.

Genom att återställa magen och tarmens funktion, balansera upp näringsbristerna och dämpa inflammationen i kroppen har många med adhd inte bara blivit av med sina fysiska besvär som allergier, huden eller magen utan framför allt lyckats förbättrat sin mentala hälsa.

Det är framför allt 4 områden som vi inom funktionsmedicin tittar på när någon kommer till oss med adhd.

1. Stabilisera Blodsockret

Ett skäl till hyperaktivitet är ett svängande blodsocker. En studie visade med 256 hyperaktiva barn visade att deras kroppar var extra känsliga mot socker och att hålla ett balanserat blodsocker.

Det som får blodsockret att åka upp och ner är först och främst socker. Men inte bara tillsatt vitt raffinerat socker, utan alla kolhydrater bildas till socker i kroppen. Men det som skiljer raffinerat vitt socker från sockret du finner i ett äpple är att äpplet även innehåller fibrer, vitaminer och mineraler som tillsammans hjälper kroppen att kunna hantera sockret.

Godis, läsk och kakor är något som alla borde undvika, men för någon med adhd är det oerhört viktigt att dessa undviks helt!

Hur är det med vitt bröd och våfflor? Det är inte stor skillnad på detta och vanligt vitt socker! De bildas till glukos nästa lika snabbt som om du äter socker på en sked.

Det allra första föräldrar med barn som blivit diagnostiserade med adhd bör göra är att utesluta allt tillsatt socker och dra ner på kolhydratrika livsmedel.

För att stabilisera blodsockret behövs främst protein och fett. Protein från nötkött, fågel, fisk, ägg, bönor och nötter är bra.

Proteiner behövs för att kunna tillverka signalsubstanser. Detta behövs redan på morgonen. Men tyvärr börjar många sin morgon med en kolhydratrik frukost vilket med en gång sätter blodsockret i sväng och sätter tendensen för resten av dagen.

 Någon med ADHD är förstås extra känslig, men det här påverkar oss alla negativt - även många barn som inte har ADHD kan börja bete sig som ett framåt lunchtiden.

Saknar lunchen också proteiner och hälsosamt fett och är mer åt det kolhydratrika hållet kommer samma sak upprepas framåt eftermiddagen.

Fundera på vad ditt barn äter till frukost. Med handen på hjärtat - är det mer socker i form av snabba kolhydrater än vad det är hälsosamt protein och fett?

Men tänk på att inte drastiskt ta bort allt socker och alla snabba kolhydrater från ditt barns kost. Kroppen kommer då reagera med huvudvärk, irritation osv. Utan låt omställning till mindre socker ske gradvis.

- Läs mer: "6  sätt att få ett jämnare blodsocker och undvika insulinresistens"

2. Ta reda på matintoleranser

Det är mycket vanligt att barn med adhd även har många olika överkänsligheter mot olika livsmedel. Och inte undra på att detta även påverkar hur de mår. För tarmen har direkt koppling via vagusnerven till hjärnan.

De vanligaste livsmedelsöverkänsligheterna är mjölkprodukter (inte bara laktos utan till mjölkprotein), gluten och soja. Men det kan finnas många andra som ägg, vanilj, apelsin, jordnötter, jäst m.m. Så det är bra att kolla upp detta.

Tänk på att vi inte här skriver om matallergi utan överkänslighet. Det är helt olika antikroppar som kroppen skickar ut. Kanske har du redan testat ditt barn för allergi men inte hittat något. Det är mycket vanligt. För vid allergiprover testas enbart IgE antikroppar.  Men det kan fortfarande reagera men kroppen skickar ut IgG antikroppar, något som också är vanligt. Det finns särskilda matintoleranstester man kan göra för att ta reda på om man har en livsmedelsöverkänslighet. Du kan också göra eliminationsdiet och utesluta olika vanliga livsmedel och se hur ditt barn reagerar några veckor utan allergenet och sedan hur reaktionen blir när du återinför det. Det kan vara bra att föra en loggbok över detta. Förutom ditt barns beteende, håll även utkik efter feber, astma, eksem eller andra hudproblem och självklart även hur de mår i tarmen samt hur deras avföring är.

I en studie där 50 barn fick gå på en restriktionsdiet i 5 veckor visade 78% av dem avsevärda förbättringar med adhd-symptom.2 I en annan studie gjord på 78 barn mådde 59 av dessa mycket bättre efter att tagit bort visa födoämnen och tillsatser.3

- Läs mer: "8 sätt att slippa vabruari"

3. Bli av med överbelastning av gifter och kemikalier i mat

Redan på 70 talet började man studera om hur tillsatser i mat bland annat färgämnen kunde påverka barns hyperaktivitet.

Det är rekommenderat att barn med adhd framför allt undviker färgämnena röd och gul. Men det skadar ju inte att undvika de flesta av dem, det är inte som att man går miste om något som kroppen behöver.

Aspartam, MSG (monosodium glutamat), nitrater och sodium benzoate är andra tillsatser som barn med adhd uppmuntras att undvika.

Studier har visat att barn med adhd mår avsevärt mycket bättre när de eliminerar färgämnen ur maten.4

För att gå ett steg längre har en del även gjort tester för att kolla hur deras tungmetallsbelastning är och en del har upptäckt att de har för höga nivåer av bly och kvicksilver.5 Detta betyder inte att de kanske har haft mer av detta i sin omgivning än andra barn men kanske eventuellt att de har en medfödd genetisk faktor till sämre utrensning av tungmetaller. Detta är visserligen än så länge bara en hypotes.

fargamnen

4. Balansera upp näringsbrister

Ett annat mycket viktigt steg, men detta kommer vi ta upp mer om i artikeln: "Därför bör du balansera upp näringsbrister hos ditt barn med adhd"

Utöver dessa 4 viktiga punkter så spelar även fysisk aktivitet, mindefulness och avslappningstekniker som andningsövningar stor roll.

Genom att jobba med att stärka kroppen kan hjärnan många gånger ordna upp sig själv. Ett förbättrat näringsupptag gör att kroppen kan omvandla det vi äter till de signalsubstanser som hjärnan behöver för att kunna fokusera, koncentrera och känna lugn och ro. Det finns många som har mått mycket bättre genom att jobba med det här fokuset:

https://drhyman.com/blog/2010/06/01/adhd-an-inspiring-story-of-recovery-from-the-ultramind-solution-2/

https://www.weightandwellness.com/resources/client-success-stories/maxs-story-managing-adhd-through-diet/

https://hacsg.org.uk/about-us/success-stories/

Nu över till dig: Har du eller någon i din närhet lyckats må bättre trots adhd genom att göra förändringar i sin kost?

Måbra
Amanda Majava

* I artikeln talar vi enbart om barn med adhd. Men principerna gäller även för vuxna med adhd.

Referenser:

[1] https://academic.oup.com/ije/article/50/2/475/5975019 
[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21296237/ 
[3]  https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8257176/
[4} https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8179235/
[5] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17185283/

Senast ändrad 2021/09/13
Amanda Majava

Amanda har bloggat och skrivit i över 10 år om hälsa. Förutom på Må Bra Naturligt har hon även skrivit för Funktionsmedicinsk tidskrift och skrev artikeln Kurera.se som fick allra flest besökare i deras historia.

Hennes egna resa från att ha varit helt sängliggande i tonåren till att få den rätta hjälpen med att få tillbaka sin hälsa och kunna optimera den till att bli bättre än hon någonsin kunnat ana har motiverat henne att hjälpa andra att också må bra och nå sin fulla potential.
Innan hon på la all sin fokus på att arbeta som hälsoskribent för Må Bra Naturligt jobbade hon som säljare för en av Sveriges största kosttillskottsproducenter. Hon har gått många kurser inom hälsa och slukar hälsobok efter hälsobok och lägger ner mycket tid på research för att hitta den senaste och bästa forskningen kring hälsa.

Amanda tror helt och fullt på att "Det finns hopp!"
Men att din hälsa är i dina händer!

Hoppas du kan inspireras och motiveras av hennes artiklar att göra de förändringar du behöver göra för att uppnå en bättre hälsa.

Lämna en kommentar

Kontakt

  • Organisationsnr: 556743-0698
  • Odens Tvärgränd 12 • 231 42 Trelleborg
  • Telefon: 0707-540 786
  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Vi svarar inom 48 h

Missa ingenting & få 10% rabatt!

Få 10% rabatt på ditt nästa köp när du börjar prenumerera på våra nyhetsbrev! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.

Aktivera javascript för att skicka detta formulär


Fri frakt över 300

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Frågor och Svar
  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Kontakta Oss
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Logga in
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

prenumerera_rabatt_1.jpg

Få 10% rabatt på ditt nästa köp när du börjar prenumerera på våra nyhetsbrev! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.

Aktivera javascript för att skicka detta formulär