2021/09/29

Förstå orsaken bakom din hjärndimma

Skrivet av

Känner du ibland att din hjärna inte är så skärpt som den skulle kunna vara, att det är svårt att tänka koncentrationen inte är på topp och du bara vill dra huvudet över täcket för hjärnan är bara som en enda stor dimma. Då har du nog drabbats av hjärndimma (brain fog) eller hjärntrötthet.

Symptom på hjärndimma

  1. Trötthet eller utmattning
  2. Irritation
  3. Koncentrationssvårigheter
  4. Huvudvärk
  5. Minnesluckor och glömska
  6. Ångest
  7. Förvirring
  8. Svårt att somna eller sova
  9. Svårt att få till träning

Motsatsen till hjärndimma är känslor av lugn, optimism och motivation. Hjärndimma kan göra att man inte känner inspiration eller glädje, ökar risken för ångest och depression.

Det som händer när man har hjärndimma

Hjärndimma eller hjärntrötthet är inte bara ett resultat av att det är måndag, för lite koffein eller tråkigt jobb. Det är ett symptom som kroppen skickar ut för att hjälpa oss förstå att något är tokigt. Vår hjärna försöker på olika sätt kommunicera med oss att något är fel och hjärndimma är ett av symptomen på att något inte står rätt till.

Det som händer är att inflammation i hjärnan gör att signalsubstanser skickas ut saktare. Detta leder till att hela nervsystemet inte fungerar optimalt och förmågan att producera energi på cellnivå blir sämre vilket leder till trötthet och svårigheter att fokusera under längre tid.1

Men det viktiga är att förstå vad den underliggande orsaken till den här inflammationen är.

10 möjliga orsaker till hjärndimma:

1. Sömnproblem

Får du inte tillräckligt med sömn så kommer inte hjärnan orka tänka klart heller. Särskilt blått ljus från våra enheter nära in på att vi ska gå och lägga oss orsakar att vi får mindre REM sömn och vår hjärna får svårare på dagen.2

För kroppen och hjärnan är särskilt timmarna mellan kl 10 och kl 2 särskilt viktiga för att kunna må bra. Så fråga dig själv hur sent du går och lägger dig?

- Läs mer: "Näringsterapeuten om: Så blir du fri från dina sömnproblem"

2. Näringsbrister i kroppen kanske på grund av läckande tarm på grund av matintoleranser och / eller antibiotikaanvändning och dålig matsmältning

Får inte hjärnan de näringsämnen som den behöver fungerar inte kommunikationen i hjärnan som den ska heller.

- Läs mer: "Läk din läckande tarm snabbt med dessa 5 knep"

3. Överväxt av candida albicans jästsvamp eller SIBO

För mycket bakterier i tunntarmen (SIBO) gör att du får för mycket histamin i omlopp i kroppen vilket kan orsaka hjärndimma. 3

En överväxt av jästsvampen candida albicans gör att levern får för mycket acetaldehyd som den inte kan bryta ner, denna kemiska substans kan också leda till hjärndimma. Dessutom orsakar för mycket acetaldehyd att man får brist av viamin b1 som är en viktigt faktor för produktionen av acetylkolin vilket är en viktig signalsubstans för hjärnan, fungerar inte denna som den ska lider man ofta av hjärndimma och andra kognitiva problem. 3 

- Läs mer: "Så vet du om du har överväxt av candida albicans"

4. Överexponering av kemikalier/ mögel

Luftförorening kan orsaka inflammation och göra att man får hjärndimma. 4

Har man för mycket tungmetaller i kroppen kan man också drabbas av hjärndimma.4

Många med hjärndimma är även, många gånger utan att veta det, utsatta för mögel som många gånger lurar i hemmen. Tänk på att alla är olika känsliga för mögel så bara för att andra i hushållet inte har symptom betyder det inte att det inte finns mögel i hemmet.

- Läs mer: "5 knep för att bli kemikaliedetektiv på hudvårdsavdelningen"

5. Hormonproblem

Framför allt en obalans mellan dopamin, serotonin och kortisol.

Olika skeden som graviditet eller klimakteriet skapar stor förändring i hormonflödet vilket också kan leda till hjärndimma. 6 Även preventivmedel som p-piller kan orsaka hjärndimma.

- Läs mer: "Så får du kontroll över dina hormoner - en gång för alla!"

6. Sköldkörtelproblem

Om du har en underaktiv sköldkörtel är underaktiv producerar den inte tillräckligt med sköldkörtelhormoner. Två av dessa hormoner, T4 och T3, är avgörande för bland annat hjärnans funktion. Så när dessa hormonnivåer sjunker kan de göra din hjärna tröttare.

- Läs mer: "Näringsterapeuten om: Komma till rätta med sköldkörtelproblem utan medicinering"

7. Stress

Stress orsakar till att man blir tröttare och tröttare i hjärnan vilket leder till slut till hjärndimma.5

Stress tömmer kroppen på viktiga näringsämnen, vilket leder till binjureproblem som i sin tur leder till sköldkörtelproblem och hormonproblem. När kroppen är under ett konstant ”hot” slår kroppen av andra funktioner som inte är ”lika viktiga” för att ”överleva” som funktionen att kunna tänka klart.

- Läs mer: "6 sätt att aktivera ditt parasympatiska nervsystem och undvika kronisk stress"

8. Övergång till Keto mat

I en övergångsfas till keto kost kan man drabbas av hjärndimma, men det går ofta över efter ett litet tag.

9) Vissa sjukdomar kan orsaka hjärndimma

Det kan vara olika sjukdomar som autism, celiaki, fibromyalgi, hypotyrodism, diabetes och Alzheimers eller virus- bakterinfektioner som inte försvinner.

10) Vissa mediciner kan orsaka att man får hjärndimma

Det kan handla om antidepressiva, sömnmediciner, blodtrycksmediciner, kemoterapi mfl. Kan också orsaka att man drabbas av hjärndimma. (Om du misstänker så är fallet tala alltid med din doktor innan du gör några förändringar!)
Värt att komma ihåg är att många av de här orsakerna ofta är i kombination med varandra. Många gånger inflammation och olika obalanser av olika slag i kombination med stress orsakar hjärndimman.

Få hjälp att hitta orsaken

Oj 10+ olika anledningar. Inte lätt att hitta vad det kan vara som orsakar just din hjärndimma. Behöver du hjälp med att förstå vad som kan vara grundorsaken för just dig så rekommenderar vi att du kontaktar en funktionsmedicinsk näringsterapeut som kan göra de labbtester du behöver göra för att få reda på vad som är fel. I vår klinik jobbar vi även med att kolla i levande och torkat blod i mikroskop samt en scanner apparat som scannar kroppen – de här två metoderna tillsammans med något laboratorietest kan ge dig svart på vitt svar vad det är som ställer till det för dig i kroppen.

Utifrån vad som kommer fram efter en sådan genomgående konsultation och tester kommer du kunna få personligt individuellt anpassade råd på vad du bör göra för att balansera upp din hälsa och där med också bli av med din hjärndimma – en gång för alla.

I nästa artikel kommer vi ta upp 7 viktiga saker som du kan göra för att förbättra din hjärnhälsa och bli av med hjärndimma. 

MåBra
Amanda Majava

Referenser:

[1] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1053811919306895?via%3Dihub https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20955439/
[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30311830/#:~:text=This%20resulted%20to%2013%20qualified,(424%20nm%2C%20violet)
[3]  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6006167/  & https://www.mitchellmedicalgroup.com/blog/what-is-candida-brain-fog-and-how-is-it-treated/  
[4] https://ehp.niehs.nih.gov/doi/full/10.1289/EHP4869 &  https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304389420300674
[5]  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4490700/#:~:text=Over%20the%20long%2Dterm%2C%20chronic,incidence%20of%20dementia%20%5B16%5D
[6] https://journals.lww.com/menopausejournal/Citation/2013/12000/Cognition_and_the_menopausal_transition___is.3.aspx https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23615642/

Senast ändrad 2021/09/30
Amanda Majava

Amanda har bloggat och skrivit i över 10 år om hälsa. Förutom på Må Bra Naturligt har hon även skrivit för Funktionsmedicinsk tidskrift och skrev artikeln Kurera.se som fick allra flest besökare i deras historia.

Hennes egna resa från att ha varit helt sängliggande i tonåren till att få den rätta hjälpen med att få tillbaka sin hälsa och kunna optimera den till att bli bättre än hon någonsin kunnat ana har motiverat henne att hjälpa andra att också må bra och nå sin fulla potential.
Innan hon på la all sin fokus på att arbeta som hälsoskribent för Må Bra Naturligt jobbade hon som säljare för en av Sveriges största kosttillskottsproducenter. Hon har gått många kurser inom hälsa och slukar hälsobok efter hälsobok och lägger ner mycket tid på research för att hitta den senaste och bästa forskningen kring hälsa.

Amanda tror helt och fullt på att "Det finns hopp!"
Men att din hälsa är i dina händer!

Hoppas du kan inspireras och motiveras av hennes artiklar att göra de förändringar du behöver göra för att uppnå en bättre hälsa.

Lämna en kommentar

Kontakt

  • Organisationsnr: 556743-0698
  • Odens Tvärgränd 12 • 231 42 Trelleborg
  • Telefon: 0707-540 786
  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Vi svarar inom 48 h

Missa ingenting & få 10% rabatt!

Få 10% rabatt på ditt nästa köp när du börjar prenumerera på våra nyhetsbrev! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.

Aktivera javascript för att skicka detta formulär


Fri frakt över 300

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Frågor och Svar
  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Kontakta Oss
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Logga in
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

prenumerera_rabatt_1.jpg

Få 10% rabatt på ditt nästa köp när du börjar prenumerera på våra nyhetsbrev! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.

Aktivera javascript för att skicka detta formulär