2021/11/09

Zink och C-vitamin - superkombon ditt immunsystem kommer tacka dig för

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(0 röster)

Om det är två näringsämnen som de allra flesta lite då och då borde ta tillskott av så är det Zink, Magnesium, C-vitamin och under vinterhalvåret D-vitamin. Magnesium och D-vitamin kan du läsa om i andra artiklar som är dedikerade just för dem. I den här artikeln tänker vi fokusera på just Zink och C-vitamin.

Zink

Zink hör till de mineralerna som är svårast för kroppen att ta upp från maten vi äter. Zinkupptaget ökar med intag av protein och det kräver att man har tillräckligt med saltsyra i magsäcken för att kunna ta upp zink från maten. Tyvärr är det så att kroppen till skillnad från D-vitamin och vissa andra näringsämnen inte kan mobilisera ett förråd av obrukad zink. Därför är det viktigt att varje dag se till att kroppen får i sig tillräcklig dos.

Zink bidrar till närmare 100 olika viktiga kroppsfunktioner och fungerar dessutom som en co faktor i mer än 40 viktiga enzymreaktioner – många av dessa är inblandade i matsmältningen.

Med tanke på hur oerhört viktig zink är, är det så tråkigt att känna till att zink är ett av de mineraler som svenskarna lider störst brist på (magnesium är ytterligare en sådan mineral).

Sårläkning

Tillsammans med C-vitamin och pantotensyra skyndar zink på sårläkningen. Man upptäckte att sår läker 43% snabbare med orala tillskott av zink.

Immunförsvaret

Vid låga värden av zink krymper och skadas tymuskörtlen och lymfkörtlarna. Det betyder att man får minskat antikroppsskydd och minskad aktivitet hos mördarcellerna om man inte har tillräckligt med zink i kroppen. Tymus är ansvarig för immunförsvarets T-lymfocyter.

Zink har viktiga virusdödande egenskaper! *

Varför har många zinkbrist?

Det kan vara flera olika anledningar. Framförallt är det den näringsfattiga maten som många äter i kombination med dålig matsmältning (saltsyrabrist framförallt).

Raffinering av sädesprodukter minskar zinknivåerna. I synnerhet livsmedel som är rika på fytinsyra (främst livsmedel som innehåller spannmål som vete men även till viss del nötter) hämmar upptaget av zink. Alkoholkonsumtion och en del sjukdomar ökar urinavsöndringen av zink.

Zink från mat

Bästa sättet att få i sig zink är givetvis att få i sig det via maten man äter.

  • Kött - Kött och framförallt lever är rika på zink
  • Skaldjur - framförallt musslor och ostron, men även krabbor
  • Nötter - hasselnötter och mandlar är rika på zink, men även andra nötter är bra för detta
  • Mejeriprodukter – yoghurt, mjölk och ost
  • Kakao - osötad mörk choklad kan innehålla 10 mg zink per 100 g

zincimat

Zinkformen i tillskott

Men ibland kan man behöva en boost av extra zink om man har brist av det (rådfråga gärna en utbildad näringsterapeut och gör eventuella labbanalyser för att se om du har brist) och då kan det vara bra att hitta i djungeln av olika zink tillskott.

Det finns påståenden om att pikolinsyrabundet zink skulle vara 200-500 % mer lättupptagligt än zinksulfat men det är dock inte helt säkert. Men det har visats att Zinkpikolinat kan trots mindre dosering ge en kraftig zinkhöjdande effekt. Kroppen har nämligen lättare att absorbera zinkpikolinat än andra former som ex zinksulfat. Andra bra former är zinkcitrat, zinkacetat och zinksulfatvatten (som man kan använda för att göra ett zinktest**)

Zinkglukonat som oftast används i sugtabletter har visats i flera studier var bra vid halsont och förkylningar, gärna i samband med c-vitamin.

Koppar och zink balansen

Alla mineraler arbetar med eller emot varandra. Zink har en antagonist i koppar. Så om zink är lågt, vilket den lätt blir på grund av stress, blir det för mycket koppar i kroppen. Å andra sidan om koppar är för lågt är det för mycket zink i kroppen. Men vi har märkt att det är oerhört mycket mer vanligt med kopparbelastade kroppar, särskilt hos unga kvinnor som kanske använder kopparspiral men också på grund av stress. Koppar och Zink påverkar även hormonsystemet, där om man har för mycket koppar har för mycket östrogen i kroppen, vilket kan leda till oregelbunden mens, ångest, PMS, depression och kanske att man oftare har för mycket huvudvärk.

Har man en obalans i dessa mineraler (vilket man kan upptäcka via en hårmineralanalys) är det viktigt att gå till grundproblemet innan man börjar med tillskott. Nämligen att hantera stressen i livet, stödja binjurarna och förbättra sin hormonhälsa. Magnesium är också en viktig mineral i det här sammanhanget, då den hjälper till att binda kopparn.

C Vitamin

C-vitamin är nog en av de mest studerade och undersökta vitaminerna och många har koll på att C-vitamin är bra för immunförsvaret.

Immunförsvaret

En av de mest viktiga funktionerna som c-vitamin har är just att stärka immunförsvaret på olika sätt och öka motståndet mot förkylningar, infektioner och cancer.

Olika sätt den gör det på är att bland annat den liksom zink är viktig för att tymus, lymfocytproduktion m.m. ska fungera som den ska.

Skyddande antioxidantverkan

En annan av c -vitaminets viktiga egenskaper är att den skyddar kroppens celler från skada på grund av oxidativ stress.

Stärker vävnaderna i kroppen

Benvävnad, hudvävnad mfl för alla dessa är vitamin c viktigt. Utan c-vitamin kan inte kroppen tillverka kollagen som är viktig för benhälsan, lederna, huden och även mag- och tarmvävnad.

Kroppen lagrar inte c-vitamin och därför är det viktigt att se till att man varje dag får i sig C-vitamin.

Bästa källorna för att få i sig C-vitamin

  • Guava
  • Röd paprika
  • Tomatjuice
  • Apelsinjuice
  • Grön paprika
  • Jordgubbar
  • Papaya
  • Grapefrukt
  • Broccoli
  • Potatis
  • Brysselkål
  • Kiwi
  • Mango
  • Cantaloupe
  • Blomkål
  • Nypon
  • Björnbär

c vit i mat

Superfoods, som du kan få tag på pulver i med mycket naturligt förekommande c-vtiamin:

  • CamuCamu
  • Acerola
  • Amla
  • Gojibär
  • Moringa

Därför behöver många tillskott av C-vitamin

Det är allra bäst att få i sig sitt behov av C-vitamin via kosten, inget går upp mot en varierad och hälsosam kost. C-vitamin är så mycket mer än bara askorbinsyra, i sitt rätta element är nämligen askorbinsyra tillsammans med andra mineraler, co-factorer, tyrosinaser, bioflavonider etc.1 Så att äta c-vitaminrika livsmedel är utan tvekan det allra bästa för oss.

Men ibland kan livet komma emellan och det är inte alltid lätt att äta en så pass näringsrik kost som man kanske önskar sig, ofta är det tillfällen när man är extra stressad och just faktiskt mer än någonsin behöver c-vitamin för att hjälpa kroppen att klara av stressen. Det kan också vara så att man äter en kost som är rik på fytinsyra, från spannmålsprodukter, vilket hämmar upptaget av c-vitamin.

Olika typer av C-vitamin i tillskott

Askorbinsyra är en stark antioxidant2 och kan ge den där boosten som man behöver. Det finns en hel del blandade åsikter om askorbinsyra. En sak är säker en del är känsliga för askorbinsyra och då kan kalciumaskorbat eller kaliumaskorbat, så kallat “buffrat” askorbinsyra, vara bättre. Då är askorbinsyran tillsammans med en mineral, så kroppen får i sig både mineralen och askorbinsyran, men då den är mindre sur är den alltså “snällare” mot kroppen. Det finns många olika men kalcium- och kaliumaskorbat är bland de vanliga. Askorbinsyra kan också störa kopparn i kroppen och då kan det leda till en obalans där.

Men som vi tog upp under förra underrubriken är C-vitamin så mycket mer än bara askorbinsyra. Så även om askorbinsyra kan ha en viss plats för de som behöver så är det allra viktigast att få i sig det via maten eller i form av whole food tillskott/superfood pulver.

Att zink och C-vitamin är oerhört viktiga för vårt välmående och för att förebygga sjukdomar förstår vi. Men det kan vara svårt att veta vad just du behöver. Kontakta en duktig näringsterapeut som kan hjälpa dig att avgöra om just du är i behov av extra mineral- och vitamintillskott, eller hur du kan implementera mer näringstät mat i din vardag.

Hoppas denna artikel har hjälpt dig att hitta lite i djungeln av alla zink och c-vitamin former.

MåBra
Amanda Majava

Referenser:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3847730/

https://www.justlivewell.com/whole-food-vitamins-ascorbic-acid-is-not-vitamin-c/

Näringsmedicinska uppslagsboken

*Men tänk på att för höga doser av zink (300 mg/dag under flera dagar, 200 mg/dag i flera veckor eller 100 mg/dag i flera månader) kan ha en immunnedsättande verkan.

** För att göra testet tar du en klunk av zinktestet och håller i munnen i ca 10-15 sekunder. Har du en stark motbjudande smak direkt efter zinkvattnet så har du ett bra värde och förråd av zink. Om du inte känner någonting alls har du svår och långvarig zinkbrist. Även om det är sött och strävt betyder du att du har zinkbrist. Ju mer metallsmak man känner desto bättre zinkstatus har du i kroppen.

Läs 173 gånger Senast ändrad 2021/11/30
Amanda Majava

Amanda har bloggat och skrivit i över 10 år om hälsa. Förutom på Må Bra Naturligt har hon även skrivit för Funktionsmedicinsk tidskrift och skrev artikeln Kurera.se som fick allra flest besökare i deras historia.

Hennes egna resa från att ha varit helt sängliggande i tonåren till att få den rätta hjälpen med att få tillbaka sin hälsa och kunna optimera den till att bli bättre än hon någonsin kunnat ana har motiverat henne att hjälpa andra att också må bra och nå sin fulla potential.
Innan hon på la all sin fokus på att arbeta som hälsoskribent för Må Bra Naturligt jobbade hon som säljare för en av Sveriges största kosttillskottsproducenter. Hon har gått många kurser inom hälsa och slukar hälsobok efter hälsobok och lägger ner mycket tid på research för att hitta den senaste och bästa forskningen kring hälsa.

Amanda tror helt och fullt på att "Det finns hopp!"
Men att din hälsa är i dina händer!

Hoppas du kan inspireras och motiveras av hennes artiklar att göra de förändringar du behöver göra för att uppnå en bättre hälsa.

Lämna en kommentar

Kontakt

  • Organisationsnr: 556743-0698
  • Odens Tvärgränd 12 • 231 42 Trelleborg
  • Telefon: 0707-540 786
  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Vi svarar inom 48 h

Missa ingenting & få 10% rabatt!

Få 10% rabatt på ditt nästa köp när du börjar prenumerera på våra nyhetsbrev! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.

Aktivera javascript för att skicka detta formulär


Fri frakt över 300

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Frågor och Svar
  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Kontakta Oss
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Logga in