2019/10/15

Omega 3-fetter – varför så viktiga?

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(1 Rösta)

Man har uppmärksammat under en tid att de flesta människor har mer Omega 6 än Omega 3 i kroppen. En del säger ätt det är så mycket som 20 gånger mer Omega 6 än 3 i våra kroppar; dock verkar den siffran komma från USA. I Europa ligger det på 1:12 men det är ändå alldeles för stor skillnad – Omega 3 och 6 ska vara i balans.

Omega 3 har många uppgifter – bland annat att reparera celler, reglera blodtrycket och göra att blodet flyter bättre vilket minskar risken för blodproppar, gör att blodådrorna blir mer flexibla som även påverkar njurar och immunförsvaret positivt.

Om du känner att du glömmer lätt, testa att ta Omega 3 under två månaders tid och avgör sen om du minns bättre.

Det är även viktigt för småbarn och deras hjärnor. Att mamman tar Omega 3 både när hon är gravid och när hon ammar kan ha en positiv effekt på utvecklingen av barnets hjärna.

För mycket Omega 6 skapar inflammationer. Inflammationer ligger till grund för hjärt-kärl problem, demens, alzheimers och även ont i kroppen, som reumatiska sjukdomar. Tyvärr är detta ett ökande problem.

- Läs mer: 5 främsta orsakerna för alzheimers och de 3 bästa sätten att förebygga

- Läs mer: Näringsterapeuten om: Sanningen bakom led- och muskelvärk

Omega 3 utvinns främst från fisk och alger. Fiskkonsumtionen har gått ner, kanske för att många är rädda att få i sig gifter – något som faktiskt har ökat p.g.a. miljöförstöring. Och en del menar att den odlade fisken som får växtnäring som säd och andra vegetabilier innehåller mindre Omega 3. Men andra menar att laxarna kan omvandla säden till ett verksamt omega 3 med hjälp av enzymer. Jag vet inte vad som är sant.

Omega 3 består av två huvuddelar, EPA och DHA:

DHA

  • Hjälper hjärnan
  • Bra för autistiska barn
  • Depression och ångest
  • Läs och skrivsvårigheter hos barn
  • Glömska
  • Demens och alzheimers

EPA

  • Dämpar inflammationer
  • Sänker det dåliga kolesterolet
  • Reglerar blodtrycket
  • Hjälp för att hålla njurfunktion i balans
  • Minskar risk för hjärt- o kärlsjukdomar
  • Minskar stresshormoner
  • Ökar mental funktion
  • Gynnar viktkontroll
  • Reglerar nervförmedling

Jag har hört att en del säger att oljor kan härskna, både i kapslarna och inuti kroppen. Därför tillför tillverkare av fiskolja någon form av antioxidant, till exempel E-vitamin, kallpressad olivolja eller rosmarin, för att oljan inte ska härskna. Det gäller både kapslar och olja på flaska i flytande form.*

Allt gott

Christina Sjöqvist
Närings- och örtterapeut på MåBra Kliniken i Trelleborg

 

*När du skär itu och delar på en kapsel, eller skruvar av locket på en flaska med fiskolja är det viktigt att oljan luktar fräscht och inte härsken fisk – om det luktar dåligt ska du inte använda produkten.

Läs mer:

Näringsmedicinska Uppslagsboken

Senast ändrad 2019/12/02

Senaste från Christina Sjöqvist

Instagram

mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt
mabranaturligt

Kontakt

  • Organisationsnr: 556743-0698
  • Odens Tvärgränd 12 • 231 42 Trelleborg
  • Telefon: 0707-540 786
  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Vi svarar inom 48 h

Missa ingenting!

Ta emot vårt nyhetsmejl "MåBra Nytt" och få del av erbjudanden som bara våra läsare får.


Fri frakt över 300

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

Logga in