Förebygg Alzheimers och demens

30 nov 2021
Förebygg Alzheimers och demens

Ålderdomen är aldrig lätt för någon. Men så länge de äldre mentalt kan finnas där för sina nära och kära med sina visdomsråd, erfarenheter och sitt stöd kan ålderdomen till viss del vara uppskattad. Däremot när den man älskar drabbas av demens, varav den vanligaste formen av demens är Alzheimers, en sjukdom som gör att en annars frisk, skärpt och smart människa drabbas av minnesförlust, blir beroende av andra och kanske till och med börjar bete sig som barn igen är inte bara hjärtekrossande för närstående att se på men kan även kännas förnedrande för den drabbade.

Allt för många drabbas av denna hemska sjukdom som faktiskt kan till stor del undvikas eller åtminstone skjutas fram på. Har man föräldrar som närmar sig 80 och 90 år är man kanske inställd på det, men är man i 20 och 30 års åldern och helt plötsligt måste se sin pappa som kanske inte ens är 60 år gammal drabbas av denna sjukdom kan hela livet rasera.

Är man fullt frisk, jobbar hårt och kanske känner sig inte allt för dum kanske man inte alls tänker på att man kanske skulle kunna bli drabbad av det själv. Många gånger märker inte personen av det utan det är de runt omkring som börjar se tendenserna och symptomen, vilket personen själv när det tas upp förnekar. Men något av de mest kärleksfulla man kan göra - för sin partners skull och för sina barns skull - är att förebygga Alzheimers och demens så gott man bara kan och ju tidigare man gör det desto bättre.

Vi ska se på viktiga saker man kan och bör göra för att förebygga Alzheimers långt innan man blivit diagnostiserad. Vi ska se på 3 aspekter som är viktiga i detta syfte:
1. Kosten
2. Livsstilen
3. Kosttillskott

Men innan man vet hur man ska förebygga, är det viktigt att veta vad det är som händer i kroppen och orsakar Alzheimers och det ska vi framförallt kolla på i denna artikel.

Orsaken bakom Alzheimers

Det som händer i hjärnan är att en sorts protein byggs upp och bildar ett sorts plack kring hjärncellerna. Detta börjar hända många år innan symptom uppstår, vilket gör det viktigt att förebygga Alzheimers redan innan man har fått symptom, för man kan i teorin redan vara drabbad. Det här placket förhindrar signalsubstanserna från att sända viktiga meddelande mellan de olika hjärncellerna. Särskilt har de med Alzehimers brist på acetylkolin. Efter ett tag börjar hjärnan krympa och den första delen som drabbas är ofta vår minnesbank, men i vissa fall kan syn- eller språkdelen av hjärnan försämras först. 1 
Argumenten till orsaken bakom detta plackbildande är många och skiftande. Men det kan ju också vara så att det inte bara är EN orsak, utan en kombination av olika. Likaså kan det vara olika orsaker men samma resultat. Precis som man kan åka flera olika vägar, beroende på ens utgångspunkt, men fortfarande nå samma destination.

Man brukar generalisera ner det till att det är en kombination av gener, miljö- och livsstilsfaktorer. Vilket när man kan börjar titta närmare även ser att Alzheimers är nära kopplat till hjärt- och kärlproblem, stroke och högt blodtryck, diabetes och övervikt.

Det kan låta jobbigt. Men tänk så här, när du jobbar aktivt med att förebygga Alzheimers jobbar du även automatiskt på att förebygga ovannämnda problem.

Forskning har ändå visat på att en näringsrik diet, fysisk aktivitet, socialt engagemang, sömn och en sorts mening med livet har hjälpt många att åldras hälsosamt.2 

Insulinresistens är början

Ny forskning visar på att insulinresistens på grund av för mycket kolhydrater och socker i kosten sätter i gång kaskaden av hjärncellsskadandet. Personer med Diabetes typ 2 har en ökad risk för Alzheimers och annan demens.3

Men man behöver inte ha en diagnostiserade diabetes för att vara i risken för att får demens. Även förstadierna av diabetes, som mer sällan diagnostiseras eller uppmärksammas, även kallad för syndrom x kan orsaka demens i förtid, liksom hjärt- och kärlsjukdomar.4

Insulinresistens leder till inflammation i hjärnan

När vi äter för mycket socker och får i oss för lite fett (tänk på att hela hjärnan är en fettklump), leder detta till inflammation. Inflammation är det som är grunden i de flesta kroniska sjukdomar (till och med depression) och Alzheimers är inget undantag. Man kan säga att det är som hjärnan brinner. Det gäller att släcka denna brand/inflammation.

Bakterieinfektioner

När man inom funktionsmedicinen har personer som har sådana här problem och man går på djupet med deras problem så ser man något gemensamt – magen och tarmen är ur balans de är förstoppade eller likande. Men intressantare än detta är att många (skulle vilja vara modig och skriva alla, men det har jag inte någon statistik på) har tagit flertal antibiotikakurer, kanske som barn, långt innan de blev sjuk-sjuka. Detta fördärvar inte bara tarmfloran men det finns faktiskt bakterier som man kan få på grund av antibiotika nämligen C.diff5.  Något man forskar mycket om nu är att Alzheimers kan orsakas av olika bakteriella infektioner.6 Bakterier älskar glukos, vilket det finns mycket av i hjärnan. Ännu ett skäl till att arbeta med kosten i förebyggande syfter, som vi talar om längre ner.

Kopplingen mellan vår tarm och hjärna

Det vi stoppar i munnen har DIREKT påverkan på vår hjärnas hälsa (och våra känslor som vi kommer ta upp i följande artikel).
Borrelia, Candida, Herpes är sådant man har faktiskt upptäckt i hjärnan, bakterier, virus och svampar som definitivt inte bör vara i hjärnan men kan vara. Varför? För tarmen och hjärnan har direkt koppling tillvarandra.

Andra orsaker

Men andra vägar som också kan leda till Alzheimers är sköldkörtel- och könshormoner som är i obalans, tungmetallsförgiftning (oftast bly), mineralobalanser (högt koppar i förhållande till zink), syreupptagningsproblem och mögelsporer.

Det finns alltid underliggande orsaker, även om det är många olika faktorer.

När du kommer till vår klinik kan du i vår ES-teck scanner se aktiviteten i din hjärna och om du har mycket inflammation i hjärnan. Men viktigast av allt är att du kan få rätt stöd för att gå ner på djupet till vad som orsakar din kognitiva försämring. När vi tittar på blodet i mikroskop kan vi se olika patogener som inte ska vara i ditt blod och alltså kan avslöja om du har läckande tarm, vilket kan orsaka kognitiv försämring. Du får liksom en karta på hur du kan gå till väga, vilka labbanalyser du behöver och vad du kan göra redan idag för att förebygga fortsatt försämring och till och med förbättra.

Vill du veta mer om detta och känner dig bekväm med engelska kolla gärna in den här youtube filmen: https://www.youtube.com/watch?v=rTWu1D7AzKk

1. Kosten

Alltså kan kognitivförsämring och minnesförlust förebyggas och i vissa fall förbättra genom kosten vi äter. Vi ser tydligt på kunder som kommer till vår klinik hur de när de gör vissa kost- och livsstilsförändringar inte bara får en bättre fysisk hälsa utan även psykisk.

Många märker stark av skillnad på hur hjärnan fungerar bättre, de kan tänka klarare och att minnesluckor har försvunnit. Du vet den där otäcka känslan när du går in i ett rum och så börjar du tänka ”varför gick jag in här?” och du kan inte alls komma ihåg varför.

Balansera blodsockernivån

Ta bort eller dra ner på ordentligt: raffinerade kolhydrater, socker, alkohol, coffein, processad mat, mjölkprodukter och vegetabiliska oljor rika på omega-6.

Lägg till i din mat: hälsosamma fetter som avokado, valnötter, mandlar, cashewnötter, kött från gräsbetande djur, ägg, oliver och kokosolja.

Just vikten av hälsosamma fetter får inte förbises, se till att äta: Fet fisk, kokosolja, kallpressad olivolja, avokado, ägg, nötter och fröer. Ta även tillskott av Fiskolja. Var inte rädd för mättade fettsyror som kallpressad kokosolja, nötter och avokado, tänk på detta: 25% av mänsklig bröstmjölk är mättade fettsyror. Varför? Jo bland annat för det hjälper till med hjärnans utveckling.

Keto diet hjälper din hjärna och kropp att få energi på rätt sätt. Socker å andra sidan gör att hjärnan blir resistent mot allt insulin och nervsignaler går inte fram som de ska. Men inte bara detta en kost hög på socker och kolhydrater ger föda åt bakterier, och jästsvampssporer som i sin tur kan också försämra ens kognitiva förmåga. Dessutom förbättrar det den mitokondriska funktionen i cellen vilket också ger mer energi och förbättrad kognitiv förmåga.7a 

- Läs mer: "6 sätt att få ett jämnare blodsocker och undvika insulinresistens"

2. Livsstilsförändringar

Motionera dagligen

Promenera, HIIT, styrketräning.

Studier visar att träning har positiv effekt på ens kognitiva förmåga och kan förebygga demens.7b

Ta kontroll över stressen i ditt liv

Kronisk stress är oerhört farligt för både kroppen och hjärnan. Djupandas, meditera, försök vara mycket och ofta i naturen, umgås med djur. Ja gör det du kan för att minska på stressen och hitta varje dag tillfällen där du kan koppla av och stressa ner.

- Läs mer: "11 tips för att minska stressen idag"

Sov ordentligt

Du behöver dina 8 timmar av sömn varje dag! Studier visar att dålig sömnkvalitet är en av faktorerna för att hjärnan försämrar och ökar risken för Alzheimers.8 

- Läs mer: "10 nycklar till att sova bättre"

3. Kosttillskotten – Näring som skyddar och reparerar

  • Kokosolja och MCT olja - ökar kroppens produktion av ketoner vilket skyddar hjärnan, förbättrar energi och kan skydda mot viss kognitiv försämring. Så förutom en ketodiet kan du boosta ketodieten med MCT olja. Kokosolja är även bra för tarmhälsan och har antisvamp och antibakteriella egenskaper, samt att den är bra för att motverka inflammation.
  • Probiotika - inflammationen i kroppen kan direkt påverkas i positiv eller negativ riktning av ens tarmbakterieflora. Har du använt antibiotika, har du läckande tarm eller vilket annat tarmproblem som helst är troligen din tarmflora ur balans och du kan behöva ta tillskott av probiotika. 9 
  • Omega 3 främst DHA - DHA utgör 10-20% av allt fett i hjärnan. Omega-3 är essentiell, vilket innebär att vi måste få i oss den via kosten. Omega-3 är en av de viktigaste delarna för att motverka för mycket Omega-6 som orsakar inflammation i kroppen. Det är nästan omöjligt att få i sig helt lagom nivåer av Omega-3 (om man inte äter vildfångad fisk flertal gånger i veckan) förutom genom tillskott. 10 
  • Magnesium - Man har upptäckt hos många Alzheimers patienter att de har låga nivåer av Magnesium. Råttor och möss med Alzheimers som fick magnesium som tillskott visade stor förbättrad kognitiv- och minnesförmåga.11 
  • Antioxidanter - oxidativ stress till följd av många av de olika orsakerna vi nämnde tidigare i artikeln (bakterier, stress, tungmetaller, insulinresistens etc) gör att för att motverka att de ställer till mer skada än nödvändigt måste uppväga med antioxidantrik mat. Du hittar mycket antioxidanter i bär och grönsaker, men kan även tas som ett tillskott till kosten.

För att verkligen få kroppen i balans är det även viktigt du kollar upp dina köns- och sköldkörtelhormoner, se till att du inte har tungmetaller i kroppen och om du har avgiftat dig från dessa. Men för de här bitarna är det viktigt du får hjälp av en funktionsmedicinsk näringsterapeut. Framför allt inte att missa är att läka eventuell läckande tarm, se till att tarmen och tarmfloran mår bra!

Även om du inte ännu har börjat uppleva problem med minnet, är det aldrig för tidigt för att börja förebygga Alzheimers och annan demens. Det är oerhört viktigt för att kunna åldras med värdighet och inte bli till för stor belastning för dina älskade och kunna njuta av livet så länge det går.

MåBra
Amanda Majava

Referenser:

1. https://www.nhs.uk/conditions/alzheimers-disease/causes/
2. https://www.nia.nih.gov/health/what-causes-alzheimers-disease
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2528851/
4. https://drhyman.com/blog/2012/01/15/dr-marks-minute-pre-diabetes-it-is-deadly/
5. https://www.cdc.gov/cdiff/risk.html.
6. https://www.nature.com/articles/s41598-017-05903-y
7a. https://www.drperlmutter.com/study/ketone-bodies-therapeutic-alzheimers-disease/
7b.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21878600
8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25188896/
9. https://www.drperlmutter.com/reversing-alzheimers-with-probiotics/
10. https://www.drperlmutter.com/why-dha-remains-on-the-supplement-list/ https://www.drperlmutter.com/daily-dose-dha/ 
11. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0108645 https://www.jneurosci.org/content/33/19/8423.abstract

Dela artikel:

Amanda Majava

Kontakt

  • Organisationsnr: 556743-0698
  • Odens Tvärgränd 12 • 231 42 Trelleborg
  • Telefon: 0707-540 786
  • Mejla oss gärna: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
  • Vi svarar inom 48 h

Mer hos MåBra naturligt

Missa ingenting & få 10% rabatt!

Få 10% rabatt på ditt nästa köp när du börjar prenumerera på våra nyhetsbrev! Håll koll på alla våra erbjudanden och ta del av särskilda erbjudande bara för de som får vårt nyhetsbrev.

Aktivera javascript för att skicka detta formulär


Fri frakt över 300

Snabba leveranser

Trygg betalning

Kunnig personal

  • Frågor och Svar
  • Köpvillkor
  • Bra Länkar
  • Fyndhörna
  • Logga in / Skapa konto
  • Kontakta Oss
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Webbsida av Joomlaproffs.se